A főtitkár hangsúlyozta: a jelentős karácsony előtti forgalom is alátámasztja azon várakozásukat, hogy decemberben 5 százalékkal nőhet a teljes kiskereskedelmi forgalom 2009 utolsó hónapjához képest, pontos statisztikai adatok ugyanakkor majd csak jövő év elején állnak rendelkezésre. 

Az OKSZ korábbi közlése szerint a kiskereskedelem forgalma akár 840-850 milliárd forint is lehet decemberben. Az elmúlt három évet együtt tekintve több mint 10 százalékkal esett vissza a decemberi vásárlások értéke, amely 2007-ben még 888 milliárd forint, 2008-ban 855 milliárd forint, 2009-ben viszont már csak 805 milliárd forint volt. 

Iglódi-Csató Judit, a Tesco Globál Áruházak Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek ugyancsak arról számolt be, hogy szeptembertől folyamatosan nőtt a forgalmuk, úgy tűnik, magára talál a kiskereskedelem. Hozzáfűzte: bár az idén többet költöttek az emberek, mint tavaly, karácsonyi forgalmuk még nem érte el a válság előtti szintet. Kifejtette: az ezüst- és aranyvasárnapi forgalom - valószínűleg az időjárásnak köszönhetően - elmaradt a várttól, a karácsony előtti napok forgalma ugyanakkor jelentősen meghaladta a várakozásokat. Egy átlagos heti forgalomhoz képest a karácsonyi forgalom 50 százalékkal volt magasabb - mondta Iglódi-Csató Judit. 

Az idén az ajándékok közül az elektronikai cikkek, LED- és full HD tévék, fényképezőgépek, telefonok, valamint a háztartási gépek voltak a legkeresettebbek, már csak azért is, mert csaknem minden termékre nulla százalékos THM állt rendelkezésre áruhitel esetén, de keresettek voltak a játékok is. Hozzáfűzte: áruhitelből az idén többet vettek fel az emberek, mint a tavalyi azonos időszakban. 

A kommunikációs igazgató elmondta: éves halforgalmuk több mint 40, ezen belül ponty-forgalmuk több mint 60 százalékát realizálták karácsony előtt. Az élelmiszer termékek közül a vaj, a margarin, a sütőpor, a liszt, a cukor, valamint a citrusfélék és a bejgli fogyott leginkább, utóbbiból több mint félmillió csomagot adtak el, a citrusfélékből pedig 2000 tonna fogyott. Hozzáfűzte: pezsgőből is jóval többet adtak el december második-harmadik hetében, mint az év egyéb időszakában.

Tájékoztatása szerint az árucserék, reklamációk száma évek óta csökken, tudatosabban vásárolnak az emberek, és ők is igyekeznek széleskörűen tájékoztatni a vásárlókat. Azonban még így is több ezer visszavásárolt termék van évente. Január 3-ig minden úgynevezett "túlvásárolt terméket" (vagyis ami nem műszaki vagy egyéb hibás, hanem nem tetszik, vagy a mérete nem jó) vissza lehet cserélni vagy levásárolni a vásárlás helyén. A műszaki cikkek esetében a jogszabálynak megfelelően 72 óra áll rendelkezésre a cseréhez, ezután a garanciális javíttatás jöhet szóba.

Koricsánszky Dóra, a Media Markt kommunikációs menedzsere az MTI-nek elmondta: a második félévtől javuló fogyasztói bizalmi indexre alapozva ők is jó eredményeket vártak a karácsonyi szezontól, és várakozásuk be is igazolódott. A karácsonyi forgalom meghaladta a 2009-es hasonló időszakit, és néhány árucsoportban - LCD és plazma televíziók, notebookok, netbookok, játékkonzolok - kétszámjegyű növekedést realizáltak az áruházak. 

Az emberek jellemzően ezüstvasárnapig bonyolították a nagyobb értékű vásárlásokat, utána pedig a kisebb termékeké lett a főszerep. A két ünnep között és januárban is jelentős a Media Markt üzleteinek forgalma a karácsonyra kapott ajándékkártyák és pénz miatt, februártól pedig az személyi jövedelemadó-módosítás hatása élénkítheti majd a forgalmat - mondta Koricsánszky Dóra.

Az idén a slágertermékek az LCD tévék, a notebookok, fényképezőgépek, digitális képkeretek, okostelefonok, mosogatógépek, háztartási és konyhai kisgépek, valamint a CD-DVD-szoftverek és a játékkonzolok voltak - fűzte hozzá. A Tescóhoz hasonlóan a Media Marktnál szintén becserélik a hibátlan árut is. Az üzletekbe karácsony után bármeddig vissza lehet hozni az eredeti csomagolású, nem használt termékeket, a visszahozott áru értéke levásárolható, vagy ajándékkártyára váltható.