Októberben a benzin forgalma 0,6, a gázolajé pedig 0,1 százalékkal nőtt a magyarországi kutakon. Ez komoly lassulás ahhoz képest, hogy az első 10 hónap növekedési átlaga a benzin esetében 4,6, a gázolajnál 5,3 százalék.

Az üzemanyagforgalmat erősen befolyásolja a naptárhatás. Idén augusztusban például 3 munkanappal több volt mint tavaly ez pedig meglátszott, főként a gázolaj-eladásokon. Szeptemberben és októberben viszont ugyan annyi munkanap volt, mint egy évvel korábban mégis óriási ingadozás látszott éves bázison. Ennek oka az belengetett októberi jövedékiadó-emelés volt, amely áfával együtt 6,3, illetve 12,7 forintos biztos drágulást jelentett. Emellett még az esetleges piaci hatásokkal is számolni kellett. Az autósok így biztosra mentek és inkább előbbre hozták tankolásukat.

Korábban Horváth-Dori Jenő, a Lukoil-kutakat üzemeltető Normbenz Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója is úgy nyilatkozott a Napi.hu-nak, hogy az adóemelést megelőzően érezhető volt egy hatalmas "betankolás", majd visszaesés jött a forgalomban. Ez azonban a cash-flow megugráson túl mást nem nagyon jelent egy kút számára.

Hasonlóan látja a helyzetet Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, aki szerint egy ilyen mértékű emelés még nem okoz tankolási hisztériát, hiszen 6-13 forintos különbséget láthatunk az egyes kutak árai között is (az erről szóló cikkünket itt találja). Egy ilyen emelésnek legfeljebb annyi hatása lesz a kutak működésére, hogy kicsivel gyakrabban járnak a tartálykocsik és persze az emelés előtt több autóst kell kiszolgálni.

Forrás: KSH, Napi.hu-gyűjtés

Az adóemelés és az októberi olajár-drágulás 6-6 forinttal magasabb árakat eredményezett a kutakon, mint egy évvel korábban, szeptemberhez képet azonban a benzin 11, a gázolaj 21 forinttal került többe. Azóta a Brent olaj ára stabilan 50 dollár alatt mozog, ami itthon is mérsékelte az árakat, viszont ennek következményeképpen távol került a januári jövedékiadó-csökkentés, amelynek szintjét október óta a brenthez indexálnak.