Így nyerhet a vasút az e-útdíjjal

Az e-útdíj bevezetésével jelentősen javult a magyar belföldi multimodális szállítás versenyképessége, de akkora árkülönbözet, ami miatt megérné váltani, még nehezen érhető el - állapította meg egy friss kutatás.
Napi.hu, 2013. november 5. kedd, 17:20

Az e-útdíj bevezetésének hatására egyes viszonylatokban jelentősen kedvezőbb áron lehet árut szállítani a vasút és a közút kombinációjával, mintha azt teljes egészében a közúton vinnék a célállomásig - derül ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének vizsgálatából. A szállítmányozó cégek a használatarányos útdíj bevezetését megelőzően azért választották a közutat a multimodális szállítási (vasút-vízi-közúti) mód helyett, mert a közúti fuvarozás költsége akár 40 százalékkal is olcsóbb volt, mint a vasúti szállítás díja. A közút másik nagy előnye a kötött pályához képest, hogy kisebb mennyiségek esetén gyorsabb, tervezhetőbb és rugalmasabb megoldásokat kínáltak a speditőr cégek.

A friss elemzésben három vasúti árutovábbítási verziót, az egy kocsis, a kocsicsoportos (5-10-15 konténer), illetve irányvonatos (50 konténer) változat díjstruktúráját elemezték, az országhatáron belül kilenc különböző viszonylatra: Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) kombitermináljáról indulva Székesfehérvár, Adony, Kecskemét, Szeged, Tiszaújváros, Debrecen, Záhony, Sopron és Baja célállomások intermodális logisztikai központjaiba érkezéssel.

A vizsgált verziók esetében az egy kocsis vasúti árutovábbítás bizonyult a legdrágább megoldásnak, ezért az országhatárokon belül, ez az áruszállítási mód jelenleg nem versenyképes fuvarozási megoldás.

Az 5 és az 10 konténeres kocsicsoportból álló vonat díjstruktúrájának elemzéséből kiderül, hogy Budapesttől 200 kilométer, illetve a 10 konténeres kocsicsoport esetén már 180 kilométernél nagyobb távolságokra is - a megfelelő feltételek esetén - akár 25-40 százalékkal olcsóbb az áru vasúti fuvarozásának díja, mintha közúton vinnék. Az MLSZKSZ tanulmánya rámutatott arra is, hogy a 15 konténert szállító kocsicsoport vasúti továbbításának költsége jelenleg már Budapest 80 kilométeres körzetén belüli terminálokra is 10 százalékkal olcsóbb, mint az ugyanerre a viszonylatra vonatkozó közúti továbbítás díja. Ez díjkülönbözet ugyanakkor nem elegendő ahhoz, hogy fuvarozási módváltást indukáljon.

Az elemzett lehetőségek közül az irányvonatos (50 konténer) árutovábbítás rendelkezett egy konténerre vetítetten a legkedvezőbb díjstruktúrával mind kilenc célállomás viszonylatában. Ennek ellenére ezt az árufuvarozási megoldást jelenleg korlátozottan alkalmazzák a speditőr cégek az ország határain belül, mivel kiszámítható módon, 50 konténert továbbító irányvonatot, menetrendszerűen, a kereskedelmi szokások miatt nagyon nehéz összeállítani.

Az MLSZKSZ szerint ahhoz, hogy a teherfuvarozók a közút helyett a környezetkímélőbb vasút-közúti kombinált szállítási módot válasszák az e-útdíj bevezetése nélkülözhetetlen, de nem elegendő. A logisztikai szakma szükségesnek tartja, hogy az intermodális logisztikai szolgáltató központok 70 kilométeres körzetében legyenek útdíjmentesek a szolgáltató központokra el-, és felfuvarozó közúti nehézgépjárművek. A díjmentesség további feltétele volna, hogy az áru vasúton, vízen érkezzen az adott átrakási pontra vagy távozzon onnan. Ez egy ösztönző csomag egyik része lenne, amit ki lehet egészíteni számos, a közlekedési módváltást ösztönző további elemmel.

Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke szerint ahhoz, hogy a speditőr cégek közlekedési módot váltsanak, további kedvezmények kellenek, legalább 20-25 százalékos árelőny és olyan szolgáltatás csomagok, amelyek biztosítják a vasút kiszámíthatóságát, menetrendszerűségét és átütik a vasúttal szemben, az elmúlt húsz évben felépült ellenérzések falát, ami a magasabb árak és a kiszámíthatatlanság tégláiból épült fel.

 

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2013.11.06 11:56

Marha jó: az életképes közúti szállítást tönkreteszik azért, hogy az elaggott, veszteséges dinoszauruszt életben tartsák. Hát nagyon nem így kellene.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bogyu, 2013.11.06 10:18

Ha jól emlékszem, bölcs kormányunk az e-útdíj bevezetése előtt bő egy évvel emelte meg drasztikusan a pályahasználati díjat a konténer (kamion) szállító szerelvények számára, amibe az ezeket üzemeltető vállalkozás bele is pusztult. Pedig addig szép számmal vitték a nyugat-dél, nyugat-keleti tranzitútvonalon a szerelvényeket, megkímélve útjainkat.
Kérdéses, hogy a szállítási tevékenység újraindítása az új, már ismét gazdaságos feltételek szerint - a remekül kiszámítható magyar gazdasági környezetben - egyáltalán mikor következhet be.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html