Módosította a Mol Nyrt.-vel 2008-ban kötött, az egyesületi tagok számára kedvezményes gázolaj-vásárlást biztosító szerződést a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete - jelentette be Vereczkey Zoltán, a szervezet elnöke. A kis-, közép- és mikrovállalkozásokat érintő változtatástól azt remélik a felek, hogy mintegy húszmillió liter gázolaj vásárlását "hozhatják haza", vagyis az éves forgalom 40-42 millió literről 60 millióra nőhet. Ez jó az üzemanyag-eladások visszaesését megszenvedő Molnak, de jó a költségvetésnek is, hiszen ha a tervek megvalósulnak, kétmilliárd forint plusz jövedéki adó folyhat be.

A holnaptól induló rendszer lényege, hogy a fuvarozók saját maguk számára meghatározhatnak hat Mol-törzskutat, ahol a többi kúthoz képest extra kedvezménnyel tankolhatnak. Az egyesület és a társaság hat hónap múlva felülvizsgálja, hogy a kedvezmények elégségesek-e ahhoz, hogy a hazai kutakra visszacsalogassák a fuvarozókat - fogalmazott Vereczkey.

A már eddig meglévő kedvezménykártya a Mol-kutakon literenként nettó 8 forint kedvezményt jelentett a listaárhoz képest (azaz az ár nem függ a kúton kiírt ártól), az új megállapodás révén pedig a törzskutakon további 2 forint árengedmény érhető el.


Amint arról korábban beszámoltunk, a nagy fuvarozó cégek már elkezdték teljesíteni azon korábbi ígéretüket, amely szerint Ausztria és Szlovákia helyett itthon tankolják meg az Európába induló kamionjaikat - ez meg is látszott a hazai gázolaj-kiskereskedelem júliusi forgalmán. A fuvarozók annak fejében vállalták az itthon tankolást, hogy a kormány az így befolyó plusz jövedékiadó-bevételt az árvízi károk elhárítására fordítja, illetve jövőre bevezetik az ún. kereskedelmi gázolajárat, amely literenként nettó 8, bruttó 10 forint jövedékiadó-visszatérítést jelent az ágazat cégei számára. Ezzel - véli az egyesület - a fuvarozóknál maradó források másutt történő felhasználása (beruházások, béremelés, stb.) további adóbevételeket generálna.

Vereczkey aláhúzta: az évi 1-1,1 millió járműszerelvényt jelentő nemzetközi tranzit-kamionforgalomból a magyar államnak is jelentős adóbevétele származna a kereskedelmi gázolajár bevezetésével. Ha ugyanis ezeket a teherautókat legalább részben Magyarországon tankolnák, akkor literenként 88 forint csilingelne a központi kasszában, szemben a mai helyzettel, ahol 98 forint a közteher, ám nem folyik be.


Bár Matolcsy György Nemzetgazdasági Miniszter ígéretet tett arra, hogy jövőre bevezethető a kereskedelmi gázolajár, az egyesület azt javasolja, hogy ezt már ez év negyedik negyedére előre hozzák.