Így verik át legtöbbször a magyarokat

Eredményes volt a csaló termékbemutatók elleni fellépés, csökkent a fogyasztói panaszok száma az elmúlt időszakban - mondta Harrach Péter, a Kereszténydemokrata Néppárt frakcióvezetője szerdai budapesti sajtótájékoztatón.
MTI, 2016. június 8. szerda, 12:38

Meghallották a becsapott emberek panaszát, "léptek, méghozzá hármat." Az elfogadott törvénymódosítások eredményeként ezek az akciók visszaszorultak, s bár a bűnözők találékonysága a régi, keresnek új utakat, de ezek hatékonysága kisebb, mint régen.

A kereszténydemokrata politikus szerint más területeken is érzékenyen kell figyelni az ilyen jelenségekre. Harrach Péter példaként említette az üdülési jog területén történő visszaéléseket, az internetes vásárlások világát, és jelezte: előbb-utóbb ezzel is foglalkozni kell. A kormánypárti képviselő személyes véleménye, hogy még a mostaninál is szigorúbb büntetésre lenne szükség, bár azt elismerte, a tetten érés nem annyira egyszerű.

Rétvári Bence, a KDNP alelnöke felidézte a jogszabály-módosításokat, és kiemelte: az ingyenes juttatások reklámjának tilalmával "a csalit" sikerült megsemmisíteni. Emellett kötelezővé tették az ügyfélszolgálatok fenntartását, ami azért fontos, mert a törvény ugyan korábban is garantálta a vásárlástól való elállást, de ha nem volt ügyfélszolgálat vagy elérhetőség, akkor ezzel nem tudtak élni az emberek. A helyben való hitelközvetítést is kizárták, így azonnal senki nem tud a valós anyagi lehetőségein túl kötelezettséget vállalni. A törvénymódosítások év elején léptek hatályba, és a fogyasztóvédelmi hatóság rendkívüli átfogó ellenőrzést folytatott március 21-e és április 15-e között. A tapasztalatok azt mutatják, hogy csökkent a fogyasztói panaszok száma, s a beérkezők egy része a törvénymódosítás hatályba lépése előtti időből származott.

Továbbra is hiányolták a nem teljes körű tájékoztatást, az elállási jog érvényesítésének nehézségét, és a kifogások között szerepeltek az irreálisan magas árak. Egyértelműen visszaszorult ugyanakkor a kapcsolódó hitel- és kölcsönszerződések száma, és klasszikus termékbemutatóból is kevesebb van. Újdonságként megjelentek a telefonos megkeresések és a magánlakásokon folytatott termékbemutatók. Ezeken sokszor nem árulják a termékeket, hanem azt kérik, hogy menjenek be az emberek vásárolni a cégek saját boltjaiba.

Ez szintén alaposabb megfontolásra ad lehetőséget vásárlás előtt, s az állandó üzletek ellenőrzése sokkal könnyebb, a bírságot is könnyebb behajtani adott esetben. Továbbra sem voltak kifejezetten együttműködők a termékbemutatóval foglalkozó cégek az ellenőrzéskor, sokszor hatósági felszólításra sem akartak adatot szolgáltatni. Megemlítette, hogy slágerterméknek számítanak a masszázs, lézer- és mágnesterápiás eszközök, azaz az időseknél az egészségmegőrzését tartják az egyik legfontosabb marketingelemnek. Rétvári Bence felhívta a figyelmet ismét, nagyon figyeljenek oda, és nagyon fontolják meg az emberek, hogy mit vásárolnak meg.

HOZZÁSZÓLÁSOK