Ahogy a kiskereskedelemben, úgy az iparban is megindult a kilábalás májusban, azaz a válság mélypontját az április jelentette - kommentálta a KSH friss adatait Virovácz Péter, az ING Bank Zrt. vezető makroelemzője. Bár a kilábalás elindult, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a válság előtti termelési szint elérése jóval több időbe telik majd, mint a zuhanás két hónapja. Az ipari termelés szintje jelenleg a 2013-as szinteken áll.

A járványügyi vészhelyzettel kapcsolatos korlátozások enyhítése érdemben segítette az ipart. Az újranyitás - legalábbis az előzetes adatok alapján - nem mindenhol ment azonos mértékben. A legnagyobb súlyú ágazat, a járműgyártás kiugró visszaesést produkált. Ritka, hogy egy ilyen hatás ellenére az ipari termelés emelkedni tudjon akár havi alapon. A korrekció kapcsán a kérdés, hogy az elmaradt rendelések legyártása meddig képes hajtóerőként szolgálni és mikor jelentkezik a globálisan csökkenő ipari kereslet és a jelentősen csökkenő rendelésállomány hatása. A következő hónapokban még kedvező adatok jöhetnek, de az ősz folyamán ismét lassulhat az ipari növekedés, így a válság előtti termelési szint elérésére idén kevés esély van - véli az elemző.

A májusi adat nem jelent meglepetést. A hónapban sok olyan üzem elindult, amelyek a járvány miatt elrendelt áprilisi korlátozások eredményeként leálltak, de a termelés szintje még bőven elmaradt a szokásostól. Vagyis az újraindulás lassabbnak tűnik a korábban vártnál - mondta Németh Dávid, a K&H Bank Zrt. vezető elemzője. Májusban minden alágazat teljesítménye visszaesett éves szinten, ezek közül az autógyártás most is nagyon gyengén szerepelt. Mindez arra utal, hogy a jelentős hátrány ledolgozása hosszabb folyamat lesz. Véleménye szerint júniusban is javuló teljesítmény várható, mivel már a teljes hónapban nyitva voltak az üzemek, de számos alágazat vélhetően nem érte el járvány előtti kihasználtságot.

A következő hónapoknál még mindig jelentős a bizonytalanság, a külföldi kereslet sem állt helyre, sőt a járvány nemzetközi terjedése miatt nehéz megmondani, hogyan alakulhat az exportkereslet - véli a K&H szakembere. Az ipari teljesítményt a külföldi kereslet mellett a belső fogyasztás határozza majd meg. A mostani kilátások szerint az év egészében akár két számjegyű lehet a visszaesés.

Elkezdődött a helyreállás az iparban is, ám a várakozásokhoz képest némileg lassabban - állapította meg Suppan Gergely, a Takarékbank Zrt. vezető elemzője. A következő hónapokban folytatódhat a kilábalása, mivel az Audi győri gyárában június közepétől elindult a harmadik műszak, így a termelés visszaállt a járvány előtti szintre, a Suzuki esztergomi gyárában pedig június végén indult el a második műszak.

Az európai országok többségének fokozatos újranyitása miatt a következő hónapokban már élénkülhet az kereslet az autók iránt, mivel áprilisban egyes országokban a szigorú kijárási tilalmak és az autószalonok bezárása miatt is 97-98 százalékkal csökkent az új autó forgalomba helyezések száma. A kereslet élénkülése azonban fokozatos lehet a megugró munkanélküliség, bércsökkentések és a fogyasztók óvatossága miatt.

A későbbiekben pedig megjelenhet az elhalasztott kereslet is, így az év hátralevő részében fokozatosan élénkülhet az ipari termelésb. A koronavírus esetleges újabb hulláma ugyanakkor érdemben hátráltatná a kilábalást. Fokozott bizonytalanság mellett idén 7-8 százalék körül csökkenhet az ipari termelés, jövőre bázishatások miatt azonban érdemi, akár 12-13 százalékos növekedés is várható, jövő áprilisban az idei alacsony bázis miatt a növekedés elérheti a 60 százalékot is - véli az elemző.