A nemzetközi hitelminősítő péntek este Londonban bejelentett döntése a devizában és forintban fennálló hosszú távú államadósság-kötelezettségek BB plusz, illetve BBB mínusz besorolásaira érvényes. A cég egyben megerősítette ezeket az osztályzatokat.

A hosszú futamú devizaadós-besorolás azonos a másik két nagy hitelminősítő, a Moody's Investors Service és a Standard & Poor's hosszú távú magyar szuverén minősítésével, és egy fokozattal elmarad a befektetési ajánlású BBB sáv alsó szélétől.

Ez még a bóvli, de már a vége

Ha a Fitch Ratings javítja a magyar szuverén devizaadós-osztályzatot, ez a besorolás ennél a cégnél visszakerülne a befektetési ajánlású osztályzati kategóriába. A másik két hitelminősítő továbbra is stabil kilátást tart érvényben a magyar adósbesorolásokra.

A Fitch sok pozitív változást lát

A nemzetközi hitelminősítő indoklása szerint a magyar folyómérleg-egyenleg 2010 óta rendre magas többletekkel zár; a tavalyi a GDP 4,2 százalékára rúgott. Ez - az ipari termelés bővülése nyomán - erőteljes áru- és szolgáltatás-exportot tükröz, valamint azt, hogy a külső adósság leépítéséből eredően csökkentek a külső kamatfizetési kötelezettségek.

A 2,6 százalékos tavalyi GDP-arányos államháztartási hiány jobb lett a vártnál, különös tekintettel arra, hogy 2014 választási év volt - hangsúlyozzák a Fitch Ratings elemzői. A cég középtávra is azt várja, hogy a deficit a 2-2,5 százalék közötti sávban marad.

A GDP növekedése tavaly sokat gyorsult, elsősorban a belső kereslet élénkülése nyomán. A hitelminősítő szerint idén 2,9, jövőre pedig 2,3 százalékos dinamikára számít - a javulás alapvetően a kevesebb uniós forrás miatt várható.

A bankadó csökkentését is pozitívan értékelték a cégnél. A teher mérséklése a szektor és a kormány közti kapcsolat normalizálódása felé mutat, hozzátették azonban, hogy a bizalom további erősödéséhez időre lesz szükség. Szintén pozitív hatású a lakossági devizahitelek forintosítása.

Ez kell a felminősítéshez

A Fitch értékelése szerint a befektetési kategória eléréséhez szükség van egyrészt nagyobb politikai stabilitás, valamint kiszámíthatóság elérésére az üzleti környezet javulásával párhuzamosan (amelynek része a bankszektor számára kiszámítható keretek kialakítása), másrészt a külső adósságállomány további, fenntartható csökkenése a folyómérleg-többlet révén, harmadszor pedig az államadósság-ráta mérséklése.