Novemberben egy hónap alatt 0,7 százalékkal emelkedtek az árak, elszakadva az egy évvel ezelőtti 0,3 százaléktól. Így az előző év azonos időszakához képest 4,3 százalékos volt a fogyasztói kosár drágulása. A várakozás mindössze 4,1 százalék volt, míg októberben még 3,9 százalék volt az árindex.
Így látják a londoni elemzők
A JP Morgan bankcsoport londoni befektetési részlegének elemzői, akik előzetesen 4,5 százalékos éves inflációt jósoltak novemberre, közölték: becslésük szerint a jövedéki adók emelésének kevesebb mint a harmada szűrődött át a szeszesitalok és a dohányfélék fogyasztói árába a múlt hónapban, ezért a ház decemberben további, ebből eredő áremelkedéseket vár.
A 4cast pénzügyi elemzőcsoport szakértői is ugyanerre a következtetésre jutottak: keddi értékelésük szerint az alkohol- és a dohányfélék "meglepően kis mértékben" drágultak, és a cég ezt szintén az adóemelés lassú átszűrődésének tulajdonítja.
A jövedékiadó-emelés hatása most jelent meg először a fogyasztói árakban. A járműüzemanyagok 3,4 százalékkal drágultak egy hónap alatt, részben a gázolaj drágítása miatt, valamint a szeszes italok, dohányáruk termékcsoport 1,2 százalékos drágulása októberhez képest szintén átlagon felüli volt.
A fő gondot azonban a gyenge forint drágító hatása jelentheti. Elvileg a kereskedők ezt kikerülendő folyamatosan a termékösszetételben akarnak változtatni és fokozatosan hagyják el a magasabb kategóriás termékeket az eleve olcsóbb áruk kedvéért.
Az árfolyamgyengülést viszont nem tudják lenyelni, ezért ha már nem képesek a kereskedők az árukínálaton változtatni, a veszteségeiket áthárítják majd a fogyasztókra. Ez a folyamat elemzők szerint 2012-től kezdődhet el. A mostani várakozások szerint az euróval szembeni forintkurzus azonban a jövő év második felében korrigálhat és év végére elérheti a 280-as szintet.
Addig a fő kockázatot az inflációs várakozások megugrása jelentheti. Az adóemelések és az árfolyam egyszeri hatásként kerül be a rendszerbe, azonban hátráltatja, hogy az emberekben tartósan nominális horgony alakulhasson ki. A magyar lakosság a rendszerváltás óta elfelejtette, hogy az árak akár stabilan is maradhatnak, így az értékesítési árakon és a bérköveteléseken keresztül megjelenített várakozások további drágulási nyomáshoz vezetnek.
Legolvasottabb

Meddig véd a Pfizer-vakcina?

Kétmillió magyar nem oltatná magát, kiderült, hogy kik

Aldi vs. Lidl vs. Penny: összecsaptak a boltláncok, ez lett az eredmény

Fontos üzenetet kaptak a már egyszer beoltottak

Négy eltitkolt haláleset derült ki a Szputnyik V. vakcina kapcsán

Koronavírus: megjöttek a legújabb számok

Megbukott a magyarhoz hasonló oltási modell Chilében?

Ezek a poszt-Covid tünetei, a fiatalok is érintettek
