Az új európai engedély az EU egész területén fokozatosan fel fogja váltani a több mint 300 millió járművezető által jelenleg használt több mint 100 különféle, papírból vagy műanyagból készült típust. Az engedély annak az átfogó intézkedéscsomagnak (a vezetői engedélyekről szóló harmadik európai uniós irányelvnek) a részét képezi, amely a szabad mozgás előmozdítása, a vezetői engedélyekkel kapcsolatos csalások elleni küzdelem, valamint annak érdekében lép hatályba, hogy az EU egész területén javítsa a közúti közlekedés biztonságát - közölte az Európai Bizottság.

A közlekedési rendőröknek Európa-szerte jelenleg több mint 100 különféle típusú, papírból, illetve műanyagból készült vezetői engedélyt kell felismerniük. Előfordul, hogy az azonosító fényképek már rég nem hasonlítanak, nem világos, hogy a járművezető mely járműkategóriák vezetésére rendelkezik engedéllyel, és a dokumentum könnyen hamisítható.

2013. január 19-én a következő fő változások lépnek hatályba:

- Egységes európai formátum: Minden újonnan kiadott európai vezetői engedélynek az új, fényképpel ellátott, műanyag "hitelkártya" formátumot kell követnie, amely kielégíti a szabványos adatkövetelményeket, és az EU egész területén könnyen felismerhető és olvasható (a fényképét lásd alább). 2013. január 19-től minden új engedélyt ebben a formátumban kell kiadni.

Forrás: Európai Bizottság
Kép: Napi Gazdaság



Az Európai Bizotsság közleménye ugyanakkor felhívja a figyelmet: ez a meglévő engedélyeket nem érinti, azokat megújításkor vagy legkésőbb 2033-ban kell az új formátumúra cserélni. Az európai vezetői engedélyt a tagállamok döntésétől függően módosítani lehet, hogy nemzeti szimbólumokat is tartalmazzon.

- Szigorúbb szabályozás
: Az új vezetői engedély a hamisítás elkerülése érdekében számos olyan biztonsági jellemzővel rendelkezik, amelyek megnehezítik a vele való visszaélést. Ezt az európai elektronikus adatcsererendszer megteremtése is támogatni fogja a nemzeti hatóságok közötti információcsere megkönnyítése érdekében.

A változtatás leegyszerűsíti a vezetői engedélyekkel kapcsolatos ügyintézés folyamatát azok számára, akik egyik tagállamból egy másikba költöznek, de jelentős mértékben hozzá is járulni például a "jogosítványturizmus" és a csalás megelőzéséhez, Az új, szigorúbb szabályok alapján annak lehetősége is megszűnik, hogy a tagállamok olyan személy részére állítsanak ki vezetői engedélyt, akinek a jogosítványát egy másik tagállamban bevonták, felfüggesztették vagy korlátozták.

- Az engedélyek rendszeres megújítása: Az új szabályok szerint a gépjárművezetők és a motorkerékpárosok vezetői engedélyét tagállamtól függően 10-15 évente meg kell újítani. A busz-, illetve teherautósofőrök vezetői engedélyét ötévente kell megújítani, amelyhez orvosi vizsgálat is szükséges lesz. A megújítás közigazgatási úton történik majd és a közlemény szerint nem igényel további vizsgát.

- Nagyobb védelem a kiszolgáltatott járművezetők számára: az uniós végrehajtó testület közleménye szerint az európai vezetőiengedély-rendszer megerősíti a legkiszolgáltatottabb úthasználói csoportok védelmét. Ennek keretében

  • a jelenlegi 21-ről 24 évre emelkedik a legnagyobb teljesítményű motorkerékpárokra vonatkozó vezetői engedély azonnali megszerzésének alsó korhatára (gyakorlati és elméleti vizsgával),
  • a korhatár emelése, valamint további lépések beillesztése a vezetői engedély fokozatos megszerzésének folyamatába. Az új rendszer (kettő helyett) legalább négy év, kisebb teljesítményű motorkerékpáron megszerzett vezetési gyakorlatot ír elő ahhoz, hogy a legnagyobb teljesítményű motorokra engedélyt lehessen szerezni,
  • a segédmotoros kerékpárok új járműkategóriát képeznek, és a segédmotoros kerékpárra vonatkozó vezetői engedély megszerzéséért mostantól elméleti vizsgát kell tenni. A tagállamok jártassági és magatartási vizsgát, továbbá orvosi vizsgálatot is bevezethetnek. Az EU 16 évben határozza meg az ajánlott alsó korhatárt, amelynél a tagállamok kölcsönösen elismerik az engedélyeket (a tagállamok ezt belföldön 14 évre csökkenthetik). Ezt megelőzően a segédmotoros kerékpárokra nem vonatkoztak uniós minimumkövetelményeknek.

Vátoznak a vizsgabiztosokra vonatkozó minimumkövetelmények

A vizsgabiztosoknak ezentúl minimumkövetelményeknek kell megfelelniük az alapképesítés és a rendszeres továbbképzés tekintetében.

A vezetői engedélyekről szóló 2006/126/EK irányelvet 2006-ban fogadták el a tagállamok és az Európai Parlament. A tagállamoknak 2011. január 19-ig kellett átültetniük, 2013. január 19-én pedig teljes mértékben alkalmazandóvá válik.