A "jubileumi" buszt a Florida állambeli Gold Coast városába szállítják. Jelenleg a NABI azért az amerikai piacra gyárt, mert ott megfizetik azt a minőséget, amit a magyar cég tud. A menedzsment viszont felkészült arra, hogy a magyar és európai igényeknek megfelelő karosszériákat tervezzen és gyártson autóbuszhoz, vagy akár trolibuszhoz és villamoshoz - válaszolta az ügyvezető igazgató az MTI kérdésére.

Az acélvázas autóbusz karosszériák mellett a NABI CompoBus-okat is gyárt a kaposvári gyárában. Ezek döntően műanyagvázú járművek, amelyeknek az üzemeltetése jóval olcsóbb az acélvázasnál. Az amerikai nagyváros, Los Angeles 2008-ban adott megrendelést 260 jármű gyártására, és tovább 740-re kért opciót, amiből 200-at már lehívtak. A szerződött megrendelés így több mint 400, aminek a szállítását 2010 végéig kell befejezni. Acélvázas autóbuszra kevesebb megrendelése van a NABI-nak - ismerte el az ügyvezető igazgató. Hozzátette: az amerikai kormány a gazdasági válság hatására a közösségi közlekedést támogatja, ami kedvezőbb lehetőségeket jelent a NABI számára is.

A 450 dolgozót foglalkoztató NABI Kft. az amerikai annistoni (Alabama állam) székhelyű NABI Inc. költségközpontjaként működik, ami azt jelenti, hogy az elvárás elsősorban a költséghatékonyság. A megtett intézkedések eredményeként 2006 - az új közvetett tulajdonos, a Cerberus Capital megjelenése óta - 25 százalékkal csökkentek a működési költségek.

A dollár-forint árfolyam változása jelentősen befolyásolja a költségeket - mondta Baranyai Ferenc -, de a fedezeti ügyletekkel ezt sikeresen kezeli a menedzsment. Az éves árbevétel 8 milliárd forint körül van, az adózott nyereség pedig az utóbbi években 600-900 millió forint között mozgott. Tavaly viszont jelentősen visszaesett a profit a kaposvári gyár újraindítása miatt.