Jó a nagypénteki szabadnap, csak kicsit későn jött

Addig húzta-halasztotta a kormány a nagypéntek szabadnappá nyilvánításáról szóló döntés meghozatalát, hogy a turizmus idén nem tudta maradéktalanul kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket. Ettől függetlenül a szakma nagyon pozitívan fogadta a döntést. Lapunk a nagy szállodaláncokat kérdezte a húsvéti forgalomról.
Szász Péter, 2017. május 14. vasárnap, 09:03
Fotó: Napi.hu

A turizmus általános bővülésén túl nagyot dobott a négy napos húsvéti hétvége a szállodák forgalmán. A lapunknak nyilatkozó szállodaláncok mindegyik sikeres hétvégéről és komoly forgalombővülésről számolt be, bár a döntés kicsit hamarabb is jöhetett volna. Az országgyűlés március 7-én döntött arról, hogy munkaszüneti nappá nyilvánítja a nagypénteket, amely idén április 14-re esett.

Több mint harmadával több bevételt könyvelt el a Danubius Hotels Group most húsvétkor, mint tavaly, ez azonban az alacsonyabb bázisnak is betudható, mivel a 2016-os ünnep alatt több egységükben még felújítások folytak. A lánc 20 szállodájában idén több kiadható szoba volt, a vendégforgalom pedig 10 százalékkal nőtt.

Az itthon 17 szállodával rendelkező Accent Hotels bevétele 15 százalékkal nőtt a 2016-os húsvét négy éjszakájához képest, amelynél a péntek még nem volt szabad.

A szintén 17 szállodás Accor Hotels nem közölt konkrét számokat, csak annyit, hogy nagyon sikeres húsvéti hétvégét zártak. Mivel azonban a szállodáik többséges Budapesten van, ahol a külföldiek dominálnak, a nagypénteknek nem volt számottevő hatása.

Későn jött a döntés?

A nagypéntek szabadnappá tétele mindenképpen pozitív változás a szállodaiparnak - mondta Bogár Zoltán, a Danubius üzletfejlesztési igazgatója. A láncnál is volt hatása a szabadnapnak, de maximálisan majd csak 2018-ban tudják kihasználni az ezzel járó előnyöket. Ennek oka, hogy mire a döntés megszületett, hétvégére már telt ház közeli foglaltságuk volt, ami megnehezítette a csütörtöki éjszaka értékesítését. Véleménye szerint, aki csütörtök estére keresett szállást, de a hétvégére is maradni akart, már nehezebben talált szabad kapacitást.

Az Accent szállodáiban kiemelten kezelték a csütörtököt, amikor a teljes bevétel 17, a pénteki pedig 20 százalékkal haladta meg a tavalyi, márciusi húsvét számait.

A szállodák forgalma szempontjából - bár az kedvező - éves szinten nincs különösebb jelentősége, hogy a nagypéntekről született döntés nem született meg korábban. A következő évben természetesen a hotelek erre már jobban fel tudnak készülni, többet tudnak profitálni az ünnepnapok számának emelkedéséből - mondta lapunknak Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára.

Szobakihasználtság

Az Accent hoteleiben 76 százalékos volt a kihasználtság, a csúcsot a szombat éjszaka jelentette 89 százalékkal. A vidéki üzleti szállodáikban a négy éjszaka átlagos foglaltsága 60-63 százalék körül mozgott, a wellness illetve budapesti szállodákban 80-90 százalék volt.

A Danubius a négy nap alatt 86,4 százalékkal működött, de a wellness és all inclusive egységekben ez a mutató bőven 90 százalék felett alakult.

Keresletnövekedésre drágulás

A szállások árai természetesen a kereslet függvényében változnak, a kiemelt időszakok szinte mindig többe kerülnek. Az átlagár az Accor egységeiben 4 százalékkal emelkedett, az egy héttel korábbi négy naphoz képest, míg a foglaltság negyedével nőtt.

A Danubiusnál a korábbi hetek átlagához viszonyított adatokat közölték, ez alapján az árak negyedével nőttek, bár ebben is jelentős szerepet játszottak a húsvét előtt befejeződött felújítások.

Magyarok vagy külföldiek?

A magyar és a külföldi vendégek arányát tekintve nincs nagy meglepetés, tekintve, hogy a fővárosi fizetőképes vendégkör inkább vidékre vágyik, míg a külföldiek inkább Budapestet nézik meg.

Az Accornál a fővárosban szinte 100 százalék volt a külföldiek aránya, vidéken viszont a magyarok voltak többségben 70-30 százalékos aránnyal.

Nem volt ez másként a Danubiusnál sem, ahol a vidéki wellness szállodákban a magyar vendégkör vezeti a statisztikákat. Őket a csehek és a szlovákok követik, de az oroszok is kezdenek visszatérni a turisztikai piacra.

Budapesten a hazai vendégek részaránya lényegesen alacsonyabb, 4 százalék körüli. Az alacsony részarány ellenére érzékelhető, hogy egyes budapesti szállodáikban lassan, de biztosan növekszik a belföldi vendégek részaránya, még ha ez nem is feltétlenül az olyan kiemelt időszakokra jellemző, mint a húsvét - közölte lapunkkal a szállodalánc.

HOZZÁSZÓLÁSOK