Kár érte, mert a viharban áramkimaradás volt? Ezt kell tennie

Az áramkimaradás okozta kár megtérítésének követelését nem az áramszolgáltatóval, hanem az elosztó hálózati engedélyessel szemben lehet érvényesíteni - közölte a Budapesti Békéltető Testület.
MTI, 2015. augusztus 19. szerda, 13:24

Az ügy aktualitását az adja, hogy az augusztus 17-diki vihar miatt sok háztatásban volt több órás, akár több napos áramkimaradás is. Így a lakásokban nem tudták használni az elektromos hálózatra csatlakoztatott gépeket, berendezéseket.

A tájékoztató példaként említi, hogy a testület előtt is volt már több olyan eset, amikor a fogyasztó az áramkimaradás által okozott kár megtérítését kérte, és ebből származott vitáját nem sikerült rendeznie a szolgáltatóval. A kérelem szerint az áramingadozás vagy az áram ki- és bekapcsolódása miatt meghibásodott a fogyasztó DVD-írója és az órás rádiója, amelyek javítási költségét igényelte volna vissza. Az áramszolgáltató viszont arra hivatkozva utasította el a fogyasztó igényét, hogy a fogyasztónak az elosztóhálózaton bekövetkezett üzemzavar miatt keletkezett a kára. Ezért a követelést nem az áramszolgáltatóval, hanem az elosztó hálózati engedélyessel szemben lehet érvényesíteni.

A közlemény felidézi: a villamos energiáról szóló 2007-es törvény alapján, ha az elosztó hálózaton - amely eljuttatja az energiatermelőktől a fogyasztók részére az áramot -, következett be üzemzavar, és ez okozott áramkimaradást, akkor az elosztó hálózati engedélyessel szemben érvényesíthető az igény.

Amennyiben a szolgáltató által kibocsátott dokumentumokon, számlákon nincs feltüntetve az elosztó hálózati engedélyes, az interneten több helyen megtalálhatják a fogyasztók, hogy a szolgáltatójuk mellett ki látja el ezt a feladatot: ez a szolgáltatók honlapján megtalálható elosztói üzletszabályzatban van feltüntetve. Ezen kívül a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) oldalán, a villamosenergia-engedélyezés menüpontjában megtalálható a villamos-ipari engedélyesek listája.

A közlemény szerint a fővárosban az ilyen típusú igények elbírálására a hálózati engedélyes, azaz az ELMŰ Hálózati Kft. az illetékes.

Ha a vállalkozással történő kapcsolatfelvétel után a fogyasztó panaszát mégsem orvosolják, vagy megoldhatatlannak tűnő jogvita merül fel, a fogyasztók forduljanak a Budapesti Békéltető Testülethez, ahol ingyenes és gyors eljárásban segítenek a vita megoldásában - olvasható a tájékoztatóban.

HOZZÁSZÓLÁSOK