A tavalyi 41 ezer forint helyett idén már átlagosan 48 400 forintot tervezünk költeni az ajándékokra összesen, ami több mint 20 ezer forinttal haladja meg a négy évvel ezelőtti keretet - áll az Árukereső.hu és a GKI Digital éves rendszerességű közös kutatásában. A megajándékozandók körét a szűk, valamint a tágabb család mellett barátok, kollégák, egyéb ismerősök alkotják.

A tájékozódás mellett már a beszerzések jelentős része is az interneten zajlik: a magyar netezők 80 százaléka idén is tervez belföldi webáruházból rendelni, de 18 százalékuk külföldi rendelés lehetőségét se veti el, átlagosan 14 ezer forintot szánva erre.

Azok, akik az online feltérképezést követően nem internetről rendelik meg a terméket, leginkább továbbra is plázákban (54 százalék) vagy hagyományos boltban, szaküzletben (29 százalék) vásárolnak majd idén is. A külföldi rendelésekben élen járnak a férfiak, plázákban viszont szívesebben vásárolnak a nők, illetve a fiatalok és nyugdíjasok.

Ugyan az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni (az internetezők 21 százaléka már októberben nekilátott), a legtöbben nem kötik ezt a folyamatot konkrét időszakhoz, hanem inkább a megfelelő akciókra várnak. Ettől függetlenül az internetezők többsége nem akarja az utolsó napokra hagyni az ajándékvásárlást.

A halogatás leginkább a legfiatalabb vásárlókra és férfiakra jellemző. Ők nagyobb eséllyel hagyományos módon intézik majd a beszerzést, például plázákat járva keresnek ajándékötletet az ünnepet megelőző napokban.