Április 1-től nagy valószínűséggel csökkenni fog az üzemanyag jövedéki adója, miután a Brent olaj ára idén még nem zárt 50 dollár alatt. A hivatalos árat majd március második felében teszi közzé a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A tavalyi harmadik negyedévben 46,55 dolláros átlagár miatt nőtt a benzin adója 5, a gázolajé pedig 10 forinttal. Idén januárban pedig azért nem csökkent, mert az ár negyed dollárral maradt az 50-es szint alatt - 49,76 dollár volt.

Az adóbevételek növekedése már most látszik, bár a legfrissebb adatok még csak januáriak. 2016 eleje óta csak 4 olyan hónap volt, mikor éves bázison két számjegyű volt az emelkedés. Először júniusban 10,7 százalékos, aminek még nem volt köze az adóemeléshez. Utána viszont szeptemberben ugrott meg 17 százalékkal, amikor a kutak felkészültek a még adóemelés előtti tankolási rohamra. Októberben és novemberben 5-6 százalékkal nőttek a bevételek éves összevetésben, de ez is magasabb, mint az év eleji átlag. Decemberben már 11,4, januárban pedig 15,8 százalékkal több pénz érkezett az államkasszába, mint egy évvel korábban.

QP | Quality Placement

Október és január között, vagyis az adóemelés óta eltelt 4 hónapban összesen 228 milliárd forint jövedéki adó folyt be a költségvetésbe az üzemanyagokból. Ez 9,4 százalékkal magasabb, mint az egy évvel korábbi.

Forrás: Kormany.hu, Napi.hu-gyűjtés

Jövedékiadó-fizetési kötelezettség nem akkor keletkezik, amikor az üzemanyagot eladják, hanem amikor forgalomba kerül. A forgalmazási hely legtöbbször benzinkút, de nagy mennyiségű gázolaj megy cégek, mezőgazdasági üzemek saját tartályaiba is.

A forgalomba kerülési statisztika sajnos még csak december végéig áll rendelkezésre. 2016 utolsó három hónapjában több mint 1 milliárd liter gázolaj és 444 millió liter benzin került forgalomba, amely minimális 1,2, illetve 0,5 százalékos növekedés. Ennek az alacsony szintnek a oka részben a már említett szeptemberi megugrás a betárazás miatt. Ha ezt a benzin esetében az 5, a dízelnél pedig 10 forintos emeléssel szorozzuk, akkor 12,3 milliárd forint jön ki, de ennek egy részét a kereskedelmi gázolaj-felhasználás miatt visszaigényelték.

Hogy ezt az összeget mennyivel csökkentheti a visszaigénylés, azt nehéz pontosan megmondani. A fuvarozók és személyszállítók esetében a korábbi 7 forintos literenkénti visszatérítés 17 forintra nőtt, vagyis a szektort - legalábbis azokat, akik élnek a visszatérítés lehetőségével - nem érintette a növekedés. Tavaly összesen 7,7 milliárd forintot igényeltek vissza a cégek kereskedelmi gázolaj címén, azt megelőzően pedig 11 milliárdot. Ez azonban csak a kisebb része a teljes kedvezménynek a mezőgazdaságban dolgozók ugyanis hektáronként 97 liter üzemanyag adójának meghatározott százalékát igényelhetik vissza, ez pedig 2016-ban 28,1, azt megelőzően pedig 28,3 milliárd forintot tett ki.

Így ha a jövedéki adó miatti többletkiadás kevesebb is mint 12,3 milliárd, azt sem szabad elfelejteni, hogy az áfa magát a jövedéki adót is terheli a maga rekord magas 27 százalékos rátájával. Így azzal egészen biztosan nem lövünk mellé, ha azt állítjuk, hogy 10 milliárd forint körüli összeg folyhatott ki az autósok zsebéből az emelés miatt a tavalyi utolsó negyedévben.

A jövedékiadó-emelés óta eltelt négy hónapban, vagyis októbertől január végéig egyébként a benzin 3,1, a gázolajfogyasztás pedig 4,7 százalékkal nőtt a benzinkutakon.