Kell-e több "büfészak"?

Fajsúlyos vélemény fogalmazott meg az Irány Csoport, a mint többségében fiatal szakembereket, illetve felsőoktatási hallgatókat tömörítő szellemi műhely és civil szervezet a hazai sajtót immár több hónapja foglalkoztató felsőoktatási viták kapcsán.
Tóth Kata, 2013. február 1. péntek, 10:20
Fotó: Napi.hu

A felsőoktatás átszervezése, új alapokra helyezése fajsúlyos kérdés, azonban egyúttal divattéma is lett napjainkban - olvasható a közleményben. Egy egyszerű, "kezdő" közgazdaságtant mindenkinek meg kell értenie a kérdésben a felborogatott iskolapadokon innen és túl. Korábbi becslések szerint a felsőoktatás éves fenntartási költsége 300 milliárd forint. Ezt az összeget nem nemzetközi emberi jogi szervezetek, nem is politikai haszonlesők, hanem az adófizetők a munkánkkal termelik ki. Ha az államilag finanszírozott oktatású hallgató elmegy innen, ugyanúgy, mint azok, akik olyan szakon tanulnak, amelyekre a piac nem tart igényt, így 5 év bölcsészkar után call-centerben köt ki; az adófizető gyakorlatilag kidobta az ablakon a pénzt, ahelyett, hogy a saját, a gyermeke vagy a családja jólétére fordította volna ezt az összeget.

Az Irány Csoport abban reménykedik, hogy meg fogják érteni a diákok: nincs szükség egy újabb fényképészre vagy szabadbölcsészre, hiszen Magyarországot a világviszonylatban is értékes tudományos ismeretek mellett az ipar és a mezőgazdaság fogja fellendíteni, a jövő záloga a valódi, kézzelfogható termelés. Az egyre aggasztóbb nyugat-európai számadatok tükrében a felsőoktatás átszervezése a garanciája, hogy Magyarország ne kerüljön több EU-tagállam csapdájába, ahol a valódi érték-előállítást nem végző, piacidegen, milliós értelmiségi munkanélküli tömegek várják az államuktól a "csodát": a foglalkoztatásukat, a jóléti életszínvonaluk zavartalan biztosítását, a fennálló társadalombiztosítási- és nyugdíjrendszer szavatolását. Könnyű belátni, hogy a vendégmunkások beáramlásával is fenntarthatatlan az ilyen modell, végzetesen kiszolgáltatva az ilyen országokat a nemzetközi pénzpiaci spekulációk és folyamatok nagyon is labilis széljárásának.

Az Irány Csoport álláspontja szerint az államnak nem feladata, hogy szponzorálja a "büfészakokat", azaz azon szakképzéseket, amelyekre a nemzetgazdaság, illetve a hazai tudományos élet nem tart reális igényt. Az állam kötelezettsége elsősorban az, hogy célirányos és képességek szerint előszelektáló középfokú oktatás biztosítása után megmondja a 18 éveseknek, hogy mit milyen következmények mellett választhatnak a felsőoktatás palettájáról, mire van szükség ebben az országban - az Irány Csoport ezen a téren kíván javaslatok kidolgozásával hozzájárulni a minőségi felsőoktatás kialakításához.

A fentiekben kifejtett alapvető irány rögzítése nem jelenti azt, hogy a részletekben ne állnának a hallgatók pártjára. Fontosnak tartják, hogy már megkezdett képzés ne váljon időközben politikai koncepcióváltás miatt fizetőssé; azt, hogy az eltérő szociális hátterű fiatalok azonos feltételek szerint, a rátermettségük alapján juthassanak állami finanszírozású helyekhez, továbbá bizonyos, kiemelt nemzetpolitikai jelentőségű szakot elvégző fiatal szakember külföldi munkavállalása is kívánatos lehet. Ezen utóbbi vonatkozásokban is konkrét javaslatokat kívánnak kidolgozni.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rw, 2013.02.01 11:51

@rigolya:
Na az MS call center zseniális példa volt, volt hozzájuk szerencsém többször... :) Az érettségizett pont annyit tud segíteni mint amit ott tudtak: telepítse újra. Kb ennyit tud hozzátenni egy bölcsész is. Én pedig mint IT mérnök hálás voltam a mérhetetlen tudásért amit kaptam tőlük.

Ha már a tájékozottságról van szó.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.02.01 11:49

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.02.01 11:38

@rw: Nem rossz egy kis tájékozottság:
http://www.hrportal.hu/hr/fizetesek-a-call-centerekben-20050909.html
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.02.01 11:33

@rw: Mindenkinek csak a 112 call-centere jut eszébe?! Vagy egy banki call center? (Bár szerintem az utóbbiban is inkább alkalmaznak diplomásokat!)

Szóval az érettségizett pl. tud segíteni bármiben egy Microsoft vagy egy HP call-centerben?!
Fel kell, hogy világosítsam, hogy pl. ilyen call-centerek is vannak hazánkban! S ezeken a helyeken csak a kezdő fizetés a magyar átlagról indul, de ha 5 évig benn tud maradni, akkor annak többszörösét is elérheti.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rw, 2013.02.01 11:04

@rigolya:
Szerintem egy call centerben elég a max érettségi.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html