Nem volt hiábavaló a műanyag szatyrokra korábban kivetett különadó, a környezetvédelmi termékdíj bevezetésével jelentősen visszaszorult a boltokban korábban ingyenesen kapható nejlontáskák száma. A kormányzat 2012-ben kilónként 1900 forintos pluszterhet rakott a boltokban kapható reklámtáskákra, ezzel pedig gyakorlatilag vége szakadt az áruházakban ingyen osztogatott szatyrok korának - írta a pénteki Magyar Idők.

Tavaly egy főre mindössze 14 reklámtáska jutott, ez a mennyiség nemcsak hazai, hanem uniós szinten is óriási előrelépést jelent - derült ki Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter egy képviselői kérdésre adott írásbeli válaszából. Az üzlettérben használatos műanyag zacskók azonban még mindig nagyon elterjedtek, a rendszerint ingyenesen kapható csomagolóanyagból ma is rengeteg fogy országszerte. Tavaly például minden magyarra 88 darab nejlonzacskó jutott.

A termékdíj emelt összege ma még csak a bevásárlótáskákra vonatkozik, a boltokban csomagolás nélkül kapható áruk szállítására használt zacskókra csupán kilónkénti 57 forint. A változtatás érdekében még idén módosítanák a környezetvédelmi termékdíjról szóló rendeletet és e műanyag zacskók termékdíját is 1900 forintra emelnék.

Az emelés csupán a nagyon könnyű zacskókra, amelyek például a zöldség-gyümölcs csomagolására és szállítására használatosak, nem vonatkozna.

A parlament elé beterjesztett törvénymódosítás része az is, hogy a szórólapokra, reklámújságokra kivetett termékdíj a jelenlegi 85 forintról 2018-tól 114 forintra nőne kilogrammonkénti - erre még csütörtökön a Zoom.hu figyelt fel. Ráadásul érdekes kivételre is javaslatot tesz a kormány: a jövőben, ha a reklámújságot nem cég, hanem közhasznú szervezet, állami (kormány) vagy önkormányzati szerv - alapfeladata ellátása körében adja ki és erről nyilatkozik-, akkor nem kell fizetnie egyáltalán termékdíjat.

A javaslat időzítése aligha véletlen a választási év előtt, hiszen így a kormányzati, önkormányzati szóróanyagok előállítása olcsóbb lesz - ami ellentétes a törvény a most törvénymódosítás alapvetésével vagyis, hogy csökkenjen a reklámpapírok és a műanyag zacskók forgalma, így az általuk okozott szennyezés - írta a portál.