A szabálytalankodó bringásoknak üzent a rendőrség

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpárosok nem minden esetben ismerik, illetve tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat. Ezért a rendőrség összeszedett pár tudnivalót.
Szász Péter, 2019. augusztus 9. péntek, 13:37
Fotó: Pixabay

A főbb szabálytalanságok közé tartozik, hogy sok bicikliző kerékpárútként használja a gyalogjárdát, amellyel veszélyeztetik a gyalogosokat és saját testi épségüket. Jellemző továbbá az is, hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történő áthaladáskor nem szállnak le a járműről, és a gyalogosok között szlalomozva, őket veszélyeztetve haladnak - írják a police.hu-n.

Kerékpárral alapvetően az úttesten kell közlekedni. Amennyiben az úttest mellett van kerékpárút vagy gyalogos- és kerékpárút, akkor azon kell a biciklivel haladni. Kivételes esetben van lehetőség arra, hogy a kerékpáros a járdán közlekedjen. Ilyen az, ha az úttest a kerékpározásra alkalmatlan, azaz az út minősége nem teszi lehetővé a biciklivel való közlekedést.

Az úttesten folyó forgalom nagysága és összetétele nem befolyásolja az alkalmasságot, ezért bármennyire is nagynak tűnik a forgalom, az úttesten kell kerékpározni.

- hangsúlyozzák.

Táblával jelzett főútvonalon 12 éven aluli gyerek nem kerékpározhat, neki a járdán kell közlekednie. A kerékpáros maximális sebessége járdán 10 km/h.

Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.

Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen - a KRESZ utasításának megfelelően - a kerékpárról le kell szállni, és azt tolva szabad csak az úttesten áthaladni! A zebrán csak a gyalogosoknak van elsőbbsége, a kerékpárosoknak nincs!

Az utat keresztező kerékpárúton lehet a kerékpárt hajtva közlekedni, ezeken a helyeken a közút kezelője megfelelő táblázással szabályozza az elsőbbséget.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

cito, 2019.08.11 15:58

@efi99: ha folytatódik a kerékpár út, akkor van az amit írtál, hogy elsőbbséget kell adni a párhuzamosan haladó kerékpárosnak. ha nincs kerékpárút és a járdáról a zebrán folytatná az útját, akkor le kell szállni. Ennyi.
A másik baromságuk, ami egyre sűrűbben fordul elő, hogy az egyirányú utcákba szemből behajtanak. Ahol tábla jelzi ott rendben, de oda is mennek, ahová nem lehetne. Mikor megállok velük szemben csodálkozva néznek, nem értik.
Ja a csúcs, egy zombi kerékpáros csaj volt, aki a járdán hajtott, kezében telefonnal és buzgón nyomkodta a billentyűket.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

efi99, 2019.08.11 11:32

@antitroll:
Nem egészen értem a vinnyogást az autósok részéről. A kresz 31 paragrafusa alapján, ha a kerékpáros kerékpársávon vagy kerékpárúton dönget el mellettük, akkor érdekes módon meg tudják adni az elsőbbséget nekik kanyarodáskor, mert meg is kell, még ha 40-nel is jön az a kerékpáros. Úgy látszik mégis csak inkább a figyeléssel van a gond. Egyszerűen csak folytatni kéne a keresztúton is a kerékpársávot/utat - nem pedig zebrával megakasztani - akkor aztán nem lehetne vita.
Egyébként meg nem kell mindig a kerékpárúton közlekedni pl ha van kerékpárosnyom is az úton.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2019.08.10 20:06

@antitroll: a zebrával szerintem elég lenne tudatosítani, hogy lévén GYALOGOS átkelőhely és a bringás nem gyalogos, tehát nincs elsőbbsége. Már csak azért is mert nem fognak leszállni és áttolni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.08.10 13:16

@efi99:
Tobb dologban tevedsz.
Peldaul nagyon fontos, hogy gyalogatkelon a kerekparos is gyalogos legyen. Ehhez le kell szallnia. Termeszetesen a lampa nelkuli keresztezodesekrol beszelek
Egy elem jardarol hirtelen befordulo terminatort mar kaszaltam el zebran. Szerencsere csak felloktem es neki is volt annyi esze, hogy o baxta el. Ugyhogy szerencsem volt, kivetelesen egy intelligensebb donorjelolttel hozott ossze a sors es nem lett par horzsolason kivul mas baja.
Es ez nagyon fontos! Kijelolt kerekpar ut eseten koteles azt hasznalni! Azert van! Autoskent en sem mehetek a kerekparuton, mert az kozut xar. Ez nem megiteles kerdese. A biztonsagos kozlekedes lenyege, hogy viselkedjunk kiszamithatoan, ertsd szabalyosan.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

efi99, 2019.08.09 22:10

A zebrán leszállásra való kényszerítés értelmetlen és életszerűtlen. Az oka nyilvánvalóan az volt, hogy ne 40-nel döngessen át valaki. Pont ezért természetesen csak az áthaladási sebességet kellene szabályozni. Ami mondjuk 10 km/h lehetne, ha már a járdán is ennyi a megengedett, természetesen fent maradva a bicón. És igazából még ez sem a gyalogosok miatt, mivel a biciklis tapasztalatom szerint nem "vegyül" a várakozó tömeggel, hanem közvetlen mellettük teker el.
Kerékpárút: erre is érvényesnek kéne lennie a szabálynak: amennyiben állapota miatt nem alkalmas kerékpározásra, akkor nem kötelező igénybe venni. Van, ami már átadáskor sem az, pl mikor nagy bölcsen a földút mellé kitűzik a táblát.
Nem mellesleg maximális sebességek megadása a kerékpárosokra, full értelmetlen. Nem kell hitelesített órával rendelkezniük, így nem is tudhatják pontosan mennyivel mennek. És nem is méri őket a kutya sem, mármint a police.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html