Kétszer fizetettne "tűzadót" Tarlós?

Nem tetszik a biztosítóknak a főpolgármester tűzoltási járulék fizetéséről szóló ötlete. Mint mondják, nem kívánnak kétszer adózni ugyanazért. Az viszont probléma, hogy a tűzoltó hálózat fenntartására nem elég az állami normatíva
Nagy László Nándor, 2011. április 28. csütörtök, 07:20
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Ugyanolyan célra senki sem akar kétszer adót fizetni − hívják fel a hazai biztosítótársaságok Tarlós István figyelmét. Mint arról tegnap a Napi Gazdaság is beszámolt, a megszorult helyzetben lévő fővárosi vezetés több új adónem bevezetésével stabilizálná a város megborult költségvetését. Ezek között említette a főpolgármester, hogy kivetnének tűzoltási járulékot is. Tarlós ennek létjogosultságát azzal magyarázta, hogy a főváros fenntart egy tűzoltói hálózatot, amelyre az államtól kapott normatíva összege nem elég. Épp ezért "megfontolandó, hogy a biztosítótársaságoktól a tűzbiztosítási díjak megfelelő arányát a főváros járulékként elvonja mindaddig, amíg a kapott állami normatíva folyamatos, jelentős kipótlásra szorul" − olvasható az előterjesztésben.
A hazai biztosítók képviselői szerint a főpolgármester figyelmét vélhetően elkerülte, hogy a 180/1998. (XI. 6.) kormányrendelet már kötelezi a biztosítókat arra, hogy a nevesített kockázatokra beszedett biztosítási díjak 1,5 százalékát tűzvédelmi hozzájárulásként befizessék a költségvetésbe. Ráadásul a "tűzadó" mértéke nem is olyan régen, 2007 januárjában emelkedett 1 százalékról 1,5 százalékra. Ennek következtében a hazai biztosítók − és rajtuk keresztül az ügyfelek, akik a veszélyközösséget képezik − éves szinten több mint 5 milliárd forintot fizetnek ezen a címen. Márpedig a biztosításokat is adófizetők fizetik, akik joggal elvárhatják, hogy adóforintjaikért cserébe működtessék ezeket a közjóléti rendszereket − érvelnek a biztosítók. A kárenyhítés elve alapján ugyanakkor eddig viszonylag békésen fizették a "tűzadót" a társaságok, ám egy dupla sarc aránytalan és méltánytalan lenne azon ügyfeleikkel szemben, akik − ellentétben a biztosítással nem rendelkezőkkel − pont a prevenció érdekében választották a biztosítási védelmet.
A budapesti ötlet azért is meglepő, mert épp nyilvánosságra kerülése napján adott át a tűzvédelmi hozzájárulásból vásárolt tűzoltó kocsikat Pintér Sándor belügyminiszter. A 11 új tűzoltó jármű bekerülési költsége 920 millió forint volt. A tárcavezető jelezte, a keret terhére további 6 új járművet adnak át, 9 tűzoltó kocsit pedig felújítanak.

Egyes értékelések szerint a főpolgármester épp azért emelt szót, mert a főváros - ahol a biztosítási bevételek (és így a tűzadó) zöme képződik − messze nincs arányaiban képviseltetve a tűzoltószerek korszerűsítésekor. A most átadott új tűzoltó felszerelések is kivétel nélkül vidéki városokba kerültek. Úgyhogy a bejelentést akár úgy is lehet érteni, hogy Tarlós István modern Robin Hoodként csak a fővárosnak "járó" részre szeretné rátenni a kezét, s nem többletadót akar fizettetni.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK