Kevés a szakmunkás, sok a gimnazista - Parragh

A magyar gazdaságnak több szakmunkásra, technikusra van szüksége - mondta Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke kedden a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Friedrich Ebert Alapítvány közös szakképzési konferenciáján Budapesten.
MTI, 2016. június 21. kedd, 14:59
Fotó: Napi.hu

Úgy vélte, hiányzik a pályaválasztási tanácsadás rendszere, az üzemlátogatás, a modern termelésbe bevonható és széleskörű alapismeretekkel rendelkező munkavállaló, előnytelen a képzési struktúra, bizonytalan a szakmai tudás, az alapfokon megszerezhető kompetenciák gyengék, merev a felsőoktatási rendszer, valamint nem jellemző az élethosszig tartó tanulás. A magyar oktatási rendszer egyik fő problémája, hogy a különböző struktúrák nem épülnek egymásra, és jelentős többletkapacitással működnek.

Óriási a verseny a diákokért, és az oktatási intézmények egy része a minél több tanuló megszerzésének egyik eszközeként a színvonal csökkentését választja. A konferencián Parragh László felhívta a figyelmet a középfokú képzésben a gimnáziumok jelentős elszívó hatására, aminek eredményeként egyre kevesebben jelentkeznek a szakképzőkbe, példaként említette, hogy 2012-2016 között a jelentkezők aránya gimnáziumoknál a korábbi 37 százalékról 41 százalékra emelkedett, a szakképzők esetében 63 százalékról 59 százalékra csökkent. A kapacitástöbbletet érzékelteti, hogy a 2016/2017-es tanévben a felvételkor meghirdetett helyek száma a duplája a felvettek létszámának. Ebben a tanévben a továbbtanulásra jelentkezők 22 százaléka szakközépiskolába, 35 százaléka szakgimnáziumba, 40 százaléka gimnáziumba jelentkezett.

Parragh szerint a szakképzés javítására megoldás lehet a szakgimnáziumok erősítése, a duális képzés elterjesztése, a kompetenciamérés és a tudásszint-ellenőrzés kialakítása, a digitális tudás tananyagba emelése. A reálgazdaság igénye, hogy a középfokú és a felsőfokú szakképzés közötti most még meglévő merev határ megszűnjön.

Demján Sándor, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) elnöke a munka tiszteletét emelte ki, hangsúlyozta, aki dolgozik, azt tisztelni kell, és szerinte az ország jövője alapvetően azon is múlik, milyen szakképzést valósít meg. Problémának nevezte az erős oktatási lobbit, amely azt eredményezte, hogy Magyarországon több a kinevezett egyetemi tanár, mint Németországban. Szerinte a többletkapacitás csökkentésével növelni lehetne teljesítményhez kötötten a fizetéseket a felszabaduló forrásból, ami az oktatás színvonalára is kedvező hatással lenne.

Bojár Gábor, a Graphisoft SE alapítója az informatikai forradalomról beszélve a digitális ismeretek elsajátításának fontosságát emelte ki.

Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezete elnöke arra hívta fel a figyelmet, kevés az információ van a szakképzés átalakításának munkavállalói hatásáról, keveset lehet tudni arról, hogy az új rendszerben hogyan alakul a foglalkoztatás. A tankötelezettség 16 évre csökkentésével a tanulók egy része kikerül az oktatási rendszerből. Nehéz a munkaerőt úgy tervezni, ha évente változik a felvehető tanulók száma, a közismereti tantárgyak csökkentése pedig létszámfelesleget eredményez. A szakképzés átalakításával a foglalkoztatásban nagy a bizonytalanság, nem jellemző a kiszámíthatóság, tervezhetőség.

A konferencián nemtetszést változott ki a résztvevők egy részénél, hogy Parragh László kérdésre válaszolva soknak ítélte az évek óta ugyanazt a tantárgyat oktatóknál az órára készülésre meghatározott időt.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Ezt-neked, 2016.06.23 23:30

@Abbe: "Ezen tevékenységek az un. magas elméleti igényű szakmák közé tartoznak, az elméleti ismereteik nem sajátíthatóak el a nyolcadikban kettes voltam matekból gondolkodás móddal:)))"

Ez természetesen valóban így van, de én nem ezekre a speciális tudást igénylő szakmákra gondolok, (mert ezeket általában idehaza is megfizetik) hanem az egyszerű kétkezi, az inkább gyakorlati, mint elméleti tudást igénylő, mára mondhatni hiány szakmákra, amelyek idehaza amiatt lettek hiányszakmák, mert a hideg vízre valót is alig lehet velük megkeresni, akinek meg ilyen szakmája volt, és még tanult hozzá nyelvet is, az meg inkább lepattant, mert ezeket a szakmákat az EU országokban igénylik, és elég jól meg is fizetik!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2016.06.23 23:10

@Ezt-neked: " Pont ez a legnagyobb baj, hogy "érettségivel" már nem akar szakmát tanulni, mert a jelenlegi bérezések miatt, egyáltalán nem vonzó szakmunkásnak lenni..."

Ami a bérezést illeti abban sok igazság van, ez vitathatatlan.
Viszont árnyalni kellene a képet.
Ugyanis van jó egynéhány szakma, amelyik érettségi nélkül nem is tanulható.

Ezen tevékenységek az un. magas elméleti igényű szakmák közé tartoznak, az elméleti ismereteik nem sajátíthatóak el a nyolcadikban kettes voltam matekból gondolkodás móddal:)))

A győri multik szeretik az érettségizett munkásokat - másokhoz képest meg is fizetik őket - mondván vannak idegennyelvi alapjaik, és könnyebben továbbképezhetők.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ezt-neked, 2016.06.23 22:22

@foldnyuzo: "Egyébként is az érettségi csak előny ha szakmát választ a diák."

Pont ez a legnagyobb baj, hogy "érettségivel" már nem akar szakmát tanulni, mert a jelenlegi bérezések miatt, egyáltalán nem vonzó szakmunkásnak lenni, ezért inkább tovább tanul, hiszen a diplomával már garantált "bérminimum" is jár!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

foldnyuzo, 2016.06.23 21:51

Ez a megfogalmazás engem a múltra emlékeztet. Avítt és dohszaga van!
Valójában az a megosztottság ami hajdanán a fizikai és szellemi munka között feszült ma már nem áll. A mérnöki munka meg a szakmunkás munkája nem különül el annyira.
Ezt a magam bőrén tapasztaltam. A multinál bizony néha meg kell fogni a szerszámot nem adnak melléd szolgát!
Egyébként is az érettségi csak előny ha szakmát választ a diák.
Apámnak azt mondták, amikor egy jó nevű gimnáziumba iratkozott. meglátod gyerek majd érettségivel fogtok kapálni. Manapság senki sem kapál!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

luki44, 2016.06.23 16:33

@HauserArnold:
En egyet ertek veled de ezt a mindenki altal dicsoitet "liberalis" szabadpiac okoza.
Sot raadasul az az egyetemista nem is csinalja olyan lelkesedesel hisz o tobre vagyik mint abban a szakmaba tanult hisz o ezt valasztota mert szereti.

Ha meg most magyar kormany azt mondana veletelenul, hogy ertelmetlen enyi egyetemiet vegzettet gyartani mert ugyis csak szakmunkasi szintig fog eljutni a munkaero piacon akor jonne az ekszakadas foldindulas, tehat szepen a padjaba ulve megfelelve a tobbseg hulye ertekrenszerebnek beal a sorba es loja amig van mit lopni :). Ha meg nem ez a kormny lenne akor azok ugyan mas szinbe esetelg szajat kezben tartot sajto fedeseben ugyan ezt csinalana. Mi meg emberek hat ezt akartuk egyetemet 26-30 eves korba munkapiacra kerulo gyereket, ki 40-50 eves korba mar betegnyugdijas nyugati szintu nyudjat neki es ..., de lenyeg hogy szeresenek minket.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html