Magyarországon az összesített online kiskereskedelmi forgalom 2017 első kilenc hónapjában csaknem 20 százalékkal, 240 milliárd forintra nőtt, melyhez megközelítőleg 22 millió darab rendelés társult.

Idén várhatóan az éves forgalom 35 százaléka realizálódik az októbertől decemberig terjedő időszak alatt. Ennek megfelelően kereskedői oldalról is nagy várakozás előzi meg az ünnepi szezont, tízből kilenc kereskedő a tavalyihoz hasonló vagy még annál is jobb eredményekben reménykedik - derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu felméréséből.

Az év utolsó időszakában a különböző karácsonyi akciókat és kedvezményeket népszerűsítő reklámok szó szerint ellepik a médiát. A webáruházak több mint 60 százaléka tart idén Black Fridayt. Sok kereskedő persze nem elégszik meg csupán egy nappal, népszerű a háromnapos, hétvégére is kitolt időszak, valamint számos ismert kereskedő tart egész héten át tartó akciót is.

A legtöbben a termékek leárazásától, az ingyenes vagy a kosárértékhez kötött kedvezményes kiszállítástól és különböző kuponok kiadásától várják az átlagon felüli eredményeket. Ugyanakkor e szolgáltatások az elmúlt évek trendjeinek következében a vevők részéről már az alapvető elvárások közé tartoznak. Újdonságot jelenthet viszont az ajánlatok személyre szabása, az idei karácsonyi szezonra már a kereskedők több mint harmada készít valamilyen szempont szerint a vásárló egyedi szokásaira alapozottan ajánlatot.

Soha nem volt még ekkora hype

Az ünnepi szezont indító, november végi fekete péntek reklámozása tavaly már olyan méreteket öltött, hogy vásárlók tömegei tartották vissza októberi, novemberi költéseiket az elcsíphető akciós ajánlatok reményében. A felmérésben résztvevő kereskedők az idei Black Friday időszakára 25-30 milliárd forintos forgalmat várnak, amihez az átlagnál magasabb (25 ezer forintos) kosárérték és csaknem 1,1 millió vásárlás várható.

Az idei fekete péntek (november 24.) kapcsán éppen ezért kettősek a várakozások:

• egyrészt minden korábbinál nagyobb a vásárlói érdeklődés és a webáruházi készülődés;

• másrészt viszont kérdéses, hogy az egész évben relatív komoly kedvezményekhez szoktatott fogyasztók számára képesek lesznek-e még ezeknél az ajánlatoknál is szélesebb körű és nagyobb kedvezményű kínálattal előállni a kereskedők.

Ki viszi ki a csomagot?

A Black Friday napjaira koncentrálódó keresletet tavaly nem tudták se a kereskedők, se a logisztikai cégek megfelelő tempóban lekövetni, így szinte mindenhol csúszások, torlódások voltak a kézbesítésben.

Míg a kereskedők oldalán idén kevesebb probléma várható az alaposabb felkészülés következtében, addig az erős munkaerőhiánnyal küzdő logisztikai szektorban a problémák még a tavalyinál is súlyosabbak. Így mindenképp megnövekedett szállítási határidőkkel kell számolni, amit a kereskedők is igyekeznek kiemelten kommunikálni - derül ki a felmérésből.