Ki jár jól az Orbán-csomaggal?

A szabályozás részletein múlik, hány embert és hány munkahelyet jelenthet az Orbán Viktor által bejelentett munkahelyteremtő járulékkedvezmények rendszere jövőre. A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a kockázat hasonló a START-rendszerekéhez: utóbbit főleg azok vették igénybe, akiknek enélkül is nagyobb volt az esélyük az elhelyezkedésre, és azok a cégek alkalmazták őket, amelyeknek eddig is kevesebb problémájuk volt az idősebbek, a kismamák vagy a képzetlenek foglalkoztatásával.
Lajkó Éva, 2012. július 3. kedd, 17:38

Üdvözlendő, hogy a kormány járulékkedvezménnyel növelné egyes, ma a munkaerőpiacon hátrányos helyzetűnek minősített csoportok foglalkoztatását, kommentálta a kormány új, a miniszterelnök által hétfőn bejelentett terveit Adler Judit, a GKI Gazdaságkutató Zrt. foglalkoztatáspolitikai kutatásvezetője. Hozzátette: amíg nem tiszták a részletek, addig nehéz megjósolni, mennyire lesz eredményes a program.

A lényeg a finomhangolásban rejlik: az új javaslatok részben ugyanazokat a csoportokat célozzák, akik eddig a START-kedvezményekkel élhettek - ha egyáltalán ismerték azokat. Ismét előfordulhat, hogy részben azokat éri el majd a kedvezmény, akik enélkül is foglalkoztathatóak, és olyan cégek élnek vele, akik eddig sem zárkóztak el az idősebbek, kismamák vagy képzetlenek alkalmazásától. A tapasztalatok szerint a leghátrányosabb helyzetben lévők eddig minden hasonló kedvezmény-programból kimaradtak, mert foglalkoztatásuk nemcsak a magas járulékok miatt ütközött nehézségekbe.

A GKI becslései szerint egy cégnél a munkaerőköltségek (bér- és járulékköltségek együtt) átlagosan az összes költség ötödét teszik ki, ezen belül 60 százalékra rúgnak a bér-, és 40 százalékra a járulékköltségek.

Szakértői vélemények az Orbán-csomagról
A lapunk által megkérdezett szakemberek szerint jó irány az aktivitási ráta növelése szempontjából a szociális hozzájárulási adó csökkentése, ám a részletekben rejlik az ördög. A tranzakciós illeték kiterjesztése az IMF-nél és a ECB-nél is kiverheti a biztosítékot. Minderről részletesen itt olvashat.

Kérdéses az is, a részletek hogyan jelennek majd meg a szabályozásban. Ha a már alkalmazásban lévőkre is vonatkozik, nem pedig csak az újonnan felvettekre, akkor a program sokkal több embert érinthet, mint amennyiről (250 ezer) Orbán Viktor beszélt.

Egyelőre az sem tisztázott, hogy a 25 éven aluliak és az 55 éven felüliek esetében mindenkire, vagy csak a havi bruttó 100 forint alatt keresőkre vonatkozna a járulékkedvezmény. Ha nincs jövedelmi korlát, akkor a milliós fizetésben részesülő sztárprogramozók és a vezérigazgatók után is kedvezményt kapnának a cégek, pusztán életkoruk miatt. Nem elhanyagolandó az adminisztrációs teher sem, hiszen minden hasonló differenciálás növeli a nagyobb cégek papírmunkáját, ami a költségmegtakarítás egy részét elviheti.

Mennyit lehet a járulékkedvezménnyel spórolni?
Bár még túl sok részlet homályos, az már kiszámolható, hogy 100 ezres bruttó bér mellett 55 éven felüli vagy 25 éven aluli munkavállaló esetében évi 162 ezer forint szociális hozzájárulási adót nem kell befizetni. Gyesről, gyedről visszatérő vagy tartós munkanélküli foglalkoztatásakor 100 ezres bruttó bérnél az első két évben 648 ezer forint spórolható meg (szintén szociális hozzájárulási adóból). Orbán Viktor szavaiból ráadásul egyelőre arra lehet következtetni, hogy e két csoport esetében nincs 100 ezres plafon sem. Ez a "plafon" egyébként nehezen értelmezhető: nem világos, hogy csak a 100 ezernél többet nem keresők kapnának kedvezményt, vagy bárki, aki megfelel a feltételnek, de csak bére 100 ezret nem meghaladó hányadára.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Patkan, 2012.07.03 22:34

a hatalmi pozíció,szavazatok,függés,és ismét a röghözkötés,hogy legyen soksok rabszolga adózó, kiből éljenek ezek a tetvek !ennyi
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html