Ki mer szólni, ha a vezető hibázik? Meztelen lehet-e a király?

Ki mer szólni napjainkban egyáltalán egy csúcsvezetőnek vagy akár egy középvezetőnek, ha nem tökéletes? S ha szólnak is, mit tud kezdeni egy döntéshozó vagy akár egy tulajdonos a helyzettel? Képes-e elfogadni a kritikát, s változtatni? Hajlandó-e fejlődni, s ha igen, akkor milyen eszközökkel?
NAPI, 2011. május 2. hétfő, 10:01

A gazdasági válság egyik legfontosabb "eredménye" az volt, hogy azok a vállalatvezetők, cégtulajdonosok, akik nem figyelték a piaci eseményeket, nem követték versenytársaik lépéseit, kénytelenek voltak saját kárukon megtanulni (már aki megtanulta), hogy a korábban csalhatatlannak ítélt döntéseik nem feltétlenül jönnek be. A 2010-2011 fordulóján a DEVISE Hungary és az RSM DTM Hungary által hazai és expat felső- és középvezetők között végzett döntéshozói kutatás egyik legfontosabb konklúziója épp ezt igazolta vissza. A válaszadók ugyanis határozottan önkritikus válaszokat adtak. A vezetők elenyésző hányada (2,4 százalék) vallotta magát ugyanis tökéletesnek. A többség ugyanakkor számos területen fejlesztendőnek ítélte magát annak érdekében, hogy jobb döntéshozóvá váljon.

A fejlesztendő területek között a kapcsolatépítéstől, a konfliktuskezelésen, a munkatársak motiválásán, a stresszkezelésen, a jobb időgazdálkodáson át a határozottabb kommunikációig számos terület megjelent. Persze kérdés, hogy milyen módon ismerték fel a kutatást kitöltő vezetők az általuk megjelölt területeken gyengeségeiket, saját hibáikat? Önmaguk ismerték fel vagy felismertették velük? Például megvárták-e, míg a legjobb munkatársaik vagy üzleti partnereik otthagyják őket hibás döntéseik miatt? Megvárták-e, míg meginog a beléjük vetett bizalom?

De hát ki mer szólni napjainkban egyáltalán egy csúcsvezetőnek vagy akár egy középvezetőnek, ha nem tökéletes? S ha szólnak is, mit tud kezdeni egy döntéshozó vagy akár egy tulajdonos a helyzettel? Képes-e elfogadni a kritikát, s változtatni? Hajlandó-e fejlődni, s ha igen, akkor milyen eszközökkel? Ki tudja közülük például, hogy a coaching miben, s mit segíthet(ett volna)? Jó-e, ha beismeri a vezető, hogy nem tökéletes? Ösztönző lehet-e például a munkatársakra nézve a vezető őszintesége?

Többek között a fenti kérdésekre keresik a választ a részt vevő vezetők egy új, május 4-én elinduló üzleti reggeli-sorozat első alkalma keretében. A "Döntéshozók Fóruma - reggeli a Hiltonban" eseményen a "Meztelen lehet-e a király?" című témafelvető provokatív előadást követően meghívott tulajdonosok és csúcsvezetők (William Benkő befektető - Rózsakert Medical Center, Hárskúti Megújuló Energia Központ; Dr. Jóri András adatvédelmi biztos - Országgyűlési Biztosok Hivatala; Kalocsai Zsolt elnök-vezérigazgató - RSM-DTM Hungary) beszélgetnek a vezetői hibákról és a változtatási lehetőségekről. Mindezt saját szemszögükből, saját példájukat bemutatva - Dr. László József (Harvard Business Review) moderálásában.

Amint arról Dara Péter, a szervező DEVISE Hungary ügyvezető igazgatója beszámolt, számos vezető kereste meg őket a januári Döntéshozók Fóruma konferenciát követően, hogy egy olyan esemény részeseként köszönetét fejezze ki, ahol végre kimondásra kerültek az addig kimondatlan gondolatok. Ahol a vezetői tapasztalatok megosztásán volt a fő hangsúly, nem pedig "csak" a névjegykártyacserén.

Ennek megfelelően a most induló, havonta rendezendő üzleti reggelik során az előadások és kerekasztal-beszélgetések csak a bevezetést szolgálják. Az egyoldalú információ-közlés helyett ugyanis a résztvevők interaktivitására épülő helyszíni vezetői véleménycsere a cél. Emellett azonban nem elhanyagolható a megjelenők köréből adódóan a hosszabb távú személyes kapcsolatok kialakítása, amely kulcsfontosságú lehet a vezetők későbbi négyszemközti tapasztalatcseréjéhez.

A "Döntéshozók Fóruma - reggeli a Hiltonban" május 4-i részletes programja itt érhető el.

HOZZÁSZÓLÁSOK