Tavaly többet tankoltak az autósok és a fuvarozók is, de az egyes megyékben jelentősen eltérő tendenciákat jelez a NAV üzemanyagforgalmi statisztikája. Az adóhatóság az üzemanyagforgalmazók által szolgáltatott adatokat összesítve arról számolt be, hogy az év során 1,6 milliárd liter benzin és közel 2,7 milliárd liter gázolaj fogyott. (A teljes hazai gázolajfogyasztás ennél egyharmadával nagyobb, hiszen a nagyfelhasználók - MÁV, Volánok, busz- és kamionflotta-üzemeltetők, stb. - saját telephelyükön tankolnak.)

Az nem meglepő, hogy a legnagyobb forgalmat szokásosan az ország központi régiójában mérik: Budapest és Pest megye kútjain keresztül értékesítik a teljes mennyiség közel egyharmadát, míg a többi megye részesedése 1-8 százalék között szóródik. A szélső értékek az egyes megyék gazdasági erejével is többé-kevésbé összhangban vannak: az 1 százalékot valamivel meghaladó súly Nógrádhoz, a 8 százalék pedig Győr-Moson-Sopronhoz tartozik.

A grafikonok közötti váltáshoz kattintson a karikákba!

Üzemanyagpiac, 2014 | Create infographics

 

Nagyjából ehhez hasonlóan alakult a kutak forgalmának változása is tavaly. Míg Nógrádban benzinből - az országban egyedülálló módon - kevesebb fogyott az egy évvel korábbinál és a gázolajforgalom is csak 1,7 százalékkal nőtt, addig Győr-Moson-Sopronban 5,7 és 12,4 százalékos növekedés történt. Utóbbi meghaladja a rendre 3,8 és 9,7 százalékos országos bővülést is. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 2013-ban még - a fekete/szürkeimport fokozott ellenőrzésének is köszönhetően - bőven átlagon felül nőtt a kutak forgalma, amit tavaly a gázolaj esetében az országos átlagnak nagyjából megfelelő, a benzinnél pedig azt meghaladó bővülés követett.

Hasonló képet kapunk, ha az egy főre jutó üzemanyagfogyasztást nézzük. A sereghajtó Nógrádban 229 liter/fő volt a 2014-es átlag, míg a listavezető Győr-Moson-Sopron megyében - nyilvánvalóan a fejlettebb úthálózatnak, a jobb nemzetközi közúti kapcsolatoknak és persze az országos szinten is jelentős iparnak köszönhetően - több mint háromszor ekkora. Budapesten az országos átlag alatti értéket találunk, ami minden a tömegközlekedési hálózat sűrűségével is magyarázható. Az ipari termelés változásával viszont - ami a szállítási igényekre és a jövedelmekre is kihat - az elmúlt évek adatai alapján nincs közvetlen összefüggésben a kutakon mért üzemanyagfogyasztás. Komárom-Esztergomban például úgy nőtt 15 százalékkal az üzemanyagfogyasztás, hogy az ipar teljesítménye 7 százalékkal csökkent.