Míg a jövedéki adó mértéke aránylag alacsony Magyarországon európai összevetésben, az adókon kívüli tételekben már nem állunk annyira jól. Ide tartozik a nyersanyag ára, a finomítói, a nagykereskedői, valamint a kiskereskedelmi árrés.

Az Európai Bizottság minden héten kiadott üzemanyagár-statisztikája szerint Magyarországon 534,3 euróba került ezer liter gázolaj az adóktól megtisztítva. Ez literre vetítve, hazai fizetőeszközre váltva 165 forintot jelent. Ez az ár a hetedik legmagasabb a 28 tagú Európai Unióban. A szórás viszonylag nagy: Nagy-Britanniában 452,3 euró, Dániában 577,3 euró az üzemanyag ára adók nélkül.

A benzin esetében a 483,8 euró (149 forint/liter) a középmezőnybe (12. hely) sorolja hazánkat. A legmagasabb az ár Dániában (541,9 euró), míg a legalacsonyabb Csehországban (430,1 euró).

Ahogy azt korábban megírtuk, az áfán kívüli indirekt adók esetében - amely Magyarországon a jövedéki adót és egy minimális készletezési díjat jelenti - kevés kivételtől eltekintve szabályszerűség figyelhető meg: a fejlettebb nyugati országokban magasabbak az adók, míg a mi régiónkban alacsonyabbak. Így, bár óriási különbségek nincsenek az üzemanyagárban tőlünk nyugatabbra jellemzően többet kell fizetniük az autósoknak mind a benzinért, mind pedig a gázolajért.

Mi alakítja az árakat?

Az adón kívüli tételek esetében már nem látszik egyértelmű összefüggés az életszínvonal és az ár között, itt egészen más szempontok alakítják az árakat.

Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője szerint a viszonylag magas magyarországi adón kívüli árak a tengerpart hiányának és a mérsékelt versenynek tulajdoníthatók. A tengeri kapcsolatok hiánya a logisztikai költségeket növeli. Ez az oka egyébként annak, hogy a magyar árakat leginkább a hozzánk közelebbi mediterrán (tengeri) üzemanyagárak határozzák meg.

A magasabb logisztikai költségek mellett még fontosabb tényező, hogy a magyar piac kicsi, nincs igazán éles finomítói verseny. A magyar üzemanyagnak mintegy 60 százaléka Moltól, 20 százaléka OMV-től, a maradék pedig egyéb vállalatoktól érkezik - mondta a szakértő.

Nem lehet ugrálni

A kormánynak éppen ezért nincs nagy mozgástere az üzemanyagok jövedéki adójának emelésére, hiszen azzal versenyképtelenné tennék a határ menti kutakat és a nemzetközi fuvarozók is inkább a határon kívül tankolnának. A mozgásteret a magas áfa is mérsékli.

Az adó alacsony volta miatt a magyarországi benzin valóban az olcsóbbak közé tartozik Európában, legalábbis az eheti adatok szerint, azonban többet kell fizetni érte, mint Romániában, Csehországban és Lengyelországban.

A dízel esetében már nem ilyen jó a helyzet, a régióban jelenleg nálunk a legdrágább, sőt még a német és francia árszintet is előzi. Ez némiképp javulhat, ha januárban visszaáll a jövedéki adó a korábbi szintre - azonban a Brent árát elnézve erre nem lehet mérget venni, október vége óta ugyanis ismét 50 dollárnál kevesebbe kerül egy hordó.