Kiakadtak a könyvelők, reagált a hatóság

A cégkapu a könyvelők egyesülete szerint nem működik rendesen, a hatóság szerint azonban minden rendben. De majd javítanak rajta.
Dzindzisz Sztefan, 2018. március 30. péntek, 09:04

A cégkapuba nagyjából minden vállalatnak regisztrálnia kellett - első körben úgy volt, hogy ezt 2017 augusztusáig kell befejezniük, majd a határidőt kitolták december 31-ig.

Hiába volt azonban a viszonylag hosszú felkészülési időszak, a januári indulás nem úgy sikerült, ahogy tervezték. A rendszer ugyanis rendkívüli mértékben lelassult, amíg a korábbi ügyfélkapus munkafolyamatban 10 másodperc volt egy anyag feltöltése a rendszerbe, az most több percre bővült. Ez pedig nagyjából ellehetetlenítette a könyvelők munkáját, akik "Nem működik", "ez reménytelen", "mindenki egyfolytában pánikol" és hasonló mondatokkal fordultak a Napi.hu-hoz.

Már akkor kerestük a rendszert üzemeltető Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt.-t, hogy reagáljon a problémára, illetve arra, hogy mi okozhatta a lassulást. Választ, bármilyen reakciót a megkeresésünkre nem kaptunk.

Továbbra sincs minden rendben

Ezután értünk el március végére, amikor ismét több könyvelő kereste meg lapunkat, hogy a cégkapu miatt panaszkodjon. A legnagyobb, legtöbbször felmerülő probléma az volt, hogy a cégkapuba regisztrált ügykezelők (jellemzően a könyvelők) szerepét nem lehet szűkíteni, az csak teljes jogosultságú lehet. Ez azt jelenti, hogy ha a könyvelő meg is kapta az ügykezelő szerepét, akkor az adott vállalkozás cégkapujában nemcsak az őt érintő dokumentumokat látja, hanem ügyfelének minden, hivataloktól kapott anyagát, így a bírósági papírokon át egészen addig, hogy a cégautót megbüntették gyorshajtásáért.

Mi is az a cégkapu?
Egyfajta ügyfélkapu, ám azzal különbséggel, hogy az új rendszerben a magánszemélyek helyett a cégek ügyeinek intézésére lesz alkalmas. Az érintettek köre nagyjából minden jogi személy, a kft.-k, bt.-k, nyrt-k., zrt.-k mellett a szövetkezetek, állami vállalatok, végrehajtói, közjegyzői, ügyvédi irodák, alapítványok, társulatok és a külföldi vállalatok fióktelepe is.
A regisztráltak tulajdonképpen egy 300 megabájtos ingyenes tárhelyet kapnak, amivel ki lehet váltani a postai szolgáltatásokat, hiszen ezentúl innen fogják tudni elektronikus úton végezni a hivatalos levelezést az állami hivatalokkal. Ilyenek lehetnek az államigazgatási szervek, például a NAV, a helyi önkormányzatok, a bíróságok, az ügyészség, a közjegyzők, a bírósági végrehajtók, a köztestületek, a közüzemi szolgáltatók.

"Ez utóbbi esetben például ki felel azért, ha kiderül, hogy az adott autó nem is járt arra azon a napon és ezt nem jelezték 8 napon belül a rendőrségnek"- mondott egy példát akkor lapunknak Ruszin Zsolt, Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke, hogy miért aggályos a mostani rendszer. Szerinte épp az ilyen esetek miatt nem akar sok könyvelő összefüggésbe kerülni ügyfele cégkapujával.

A hivatal szerint minden rendben

A második cikk után ismét megkerestük a NISZ Zrt.-t. Ezúttal már szerencsénk volt, hiszen a hivatal válaszolt, igaz, meglehetősen szűkszavúan: "A Cégkapu rendszerében nincs olyan ismert hiba, amely a működést akadályozná, nehezítené. A felmerülő fejlesztési igényeket a rendszer továbbfejlesztésénél figyelembe fogjuk venni a bevezetés időpontja nem ismert."

Azaz, nem ismerték el a könyvelők által felsorolt gondokat, ahogy azt sem árulták el, hogy mikorra várható a rendszer fejlesztése, csak annyit ígértek, hogy az majd jön valamikor.

"A cégkapu továbbra sincs kész" - reagált a NISZ válaszára Ruszin. Szerinte a NISZ Zrt állami vállalat, nem kötelessége beismerni, hogy a cégkapu nincs kész és fejlesztésre szorul. Mint mondta, "a kormányrendelet mellőzi az együttes cégjegyzési jogot, nem rendelkezik archívumról és az ügykezelő jogosultságait se engedni lebontani. Csakhogy ezeket éppen a NISZ Zrt kérte, hogy így legyen, mert a cégkapu nincs kész!"

Ruszin ugyanakkor "hiteles forrásból" úgy értesült, hogy a cégkapu 2.0.-át május 31-ig bevezetik és ott már a remények szerint megoldódnak a mostani problémák. Arra azonban - már korábban is - több könyvelő is felhívta a figyelmünket, hogy félő, hogy az új rendszer - ahogy az eddigi összes - gyerekbetegségekkel fog elindulni, márpedig a május végi beszámoló bevallási-határidő előtt ez akár komoly problémákat is okozhat.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

babmami, 2018.03.30 09:53

Biztos nem tudják a karbantartók mikor nem működik rendesen, hibátlanul. Van ilyen! Sajnos én is 3 napig kínlódtam egy ingatlan és egy űrlap letöltése miatt, aztán feladtam, mástól kértem segítséget.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html