Tízmilliárdokat fizetne a tengerpartért a magyar állam, de késik a nagy üzlet

Ismeretlen okokból, de egyelőre csúszik a kormány trieszti kikötő vásárlása.
Szabó Dániel, 2020. január 2. csütörtök, 21:24
Fotó: AFP / Alberto PIZZOLI

2019. november 30-ig kellett volna lezárni a trieszti magyar kikötő adásvételét, de ez egyelőre elmaradt - írja a hvg.hu, melynek a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) azt jelezte, hogy még nem teljesült minden feltétel az adásvételhez.

Ez utóbbi úgy alakulna, hogy a magyar állam két olasz cégtől, a Tesecótól és a Seastoktól venné meg a mintegy 300 méternyi partszakaszt. Valamint kizárólagos tulajdont szerezne a budapesti vezetés a Teseco Aquila nevű leányvállalatában, amely a kikötőüzemeltetési koncesszió birtokosa.

A KKM szerint a kikötőépítési "munkálatok a még folyamatban lévő tárgyalások és háttérmunka lezárását, valamint a tervezett fejlesztések előkészítését és engedélyezését követően indulhatnak meg".  Az olasz sajtó szerint a magyar kormány a környezetvédelmi előírások és procedúrák lazításához kötötte az adásvételt a beruházás gyorsítása érdekében. Állítólag az is kikötés volt, hogy zárják le a régiós önkormányzat és az EZIT (a Trieszti Ipari Terület Felügyelete) által a Teseco ellen indított jogi eljárást. De ezek a jelek szerint még nem történtek meg. Azért bizonytalan a kérdés, mert nem titkosak a még Matteo Salvini bukott belügyminiszterrel aláírt megállapodás ilyetén részletei. Azt is csak vélelmezni lehet, hogy a magyar kormány elállhatott volna az üzlettől a november 30-i határidő leteltéig, ha nem valósulnak meg a megvételhez szükséges feltételek.

A magyar kormány tervei szerint 100 millió eurós (mintegy 33 milliárd forintos) beruházást hajtanának végre a területen. A trieszti kikötőt azok a közepesnél nagyobb hajók tudják használni, amelyek a magyarországi vállalatok számára fontosak. A legnagyobb hajók a bevett gyakorlat szerint Rotterdamba vagy Pireuszba hajóznak be, ott az árut kisebb hajókra pakolják, így küldik Triesztbe. A folyamat pedig visszafelé is így működik.

A cél a jobb ázsiai áruforgalmi kapcsolat kialakítása lenne, de szakértők szerint ezek amúgy sem rosszak a magyar cégek számára, valamint a lehetséges kikötő adottságait annyira nem tartják jónak - idézi fel a hvg.hu.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

acdc, 2020.01.03 06:33

Már csak azt nem értem, hogy mi a f@szért Szerbiába építenek vasutat, ha már annyira akarják hurcolni a kínai szemetet.
Nekünk csak ráfizetés az egész a gázszerelő disznó meg nagyot szakít megint.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

mpapa, 2020.01.02 22:51

Ez a beruházás az adófizetőknek csak egy óriási bukta lesz. Pár NER-es építőipari vállakozás meg kaszál egy nagyot.
Évekig dolgoztam a konténer logisztikában, ez a kikötő beruházás nem lehet nyereséges. A HVG is utána járt. Ők is erre jutottak.
Jártam a nagyobb (Hamburgi Rotterdami, Antwerpeni) konténerterminálokban meg kisebbekben Amszerdam, Bréma stb. Kizárt, hogy ez a magyar gazdaságos legyen. Egy pénznyelő lesz ami csak viszi az adófizetők pénzét.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html