Varga Mihály aláírta - Kína biztosan jól jár

A magyar kormány régi terve válhat valóra.
Domokos László, 2020. április 24. péntek, 11:08
Fotó: Napi.hu

Fontos megállapodás jött létre a mai napon: a Budapest-Belgrád vasútvonal hitelszerződésének aláírásával megkezdődhet az építési munka - jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-oldalán.

A magyar kormány szerint megállapodás feltételei előnyösek és biztonságosak Magyarország számára, a hitel fix kamatozású és előtörleszthető. A vasútvonal fejlesztésével Európa egyik logisztikai központjává válhat Magyarország. A tárcavezető szavai szerint a mostani aláírás nyomán kezdődhet a magyarországi szakasz felújítása, a teljes beruházás 2025-ra készülhet el.

A kínai fél már a múlt héten szignált, most pedig Vargán volt a sor Budapesten. A szerződés értelmében a hitel előtörleszthető.

A magyarországi, Soroksár és Kelebia közötti vasúti szakasz fejlesztést 85 százalékban a Kínai Eximbank hitelével, a fennmaradó részben önerőből finanszírozza a magyar állam. A kivitelező egy kínai-magyar konzorcium (a CRE Konzorcium), amelynek magyar tagja 50 százalékos részvétellel a felcsúti milliárdos Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó RM International Zrt. E cég többségi közvetett tulajdonosa az Opus Global Nyrt., amelynek korábbi, tőzsdén közzétett tájékoztatása szerint a kivitelezésre kötött szerződés értéke 2,078 milliárd dollár (ez jelenleg mintegy 677 milliárd forint).

A Népszava nemrégiben írt arról, hogy amikor az Orbán-kormány a válságkezelés jegyében a 2020-as költségvetésben 922 milliárd forintos átcsoportosítást hajtott végre, olyan tételekhez nem nyúlhattak a PM-es tervezők, amelyek a kormányfő kedvenc kiadásai, ezek közül épp az idén a Budapest-Belgrád vasútvonalra szánt 63 milliárd forintot nevesítették. Ez a pénz a beruházásra, a kelebiai országhatár és Soroksár vasútállomások közötti 160 kilométeres szakasz felújítására és kétvágányúsítására betervezett 700 milliárd forintnak alig tizede.

A korábbi számítások alapján a nagyrészt kínai hitelből megvalósított beruházás 2400 év alatt térülne meg, így a fenntarthatósága nem különösebben biztosított.  Az ellenérvek között szerepel, hogy a felújított vasútszakasz elkerüli a nagyvárosokat, így a személyszállítást nem javítja, nemzeti parki területeket tesz tönkre, teljesen feleslegesen 160 km/h-ra tervezik, miközben tehervonat csak 100-al mehet.

A tervek között szerepel a beruházás titkosítása is: március végén ugyanis Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes benyújtott egy törvényjavaslatot. Ebben az áll, hogy kiemelkedően fontos közérdek a kínai hitellel finanszírozott, 590 milliárd forintra tervezett Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának megépítése, a megvalósításra kötött szerződések és az ezzel kapcsolatos döntések adatai pedig tíz évig nem ismerhetők meg.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matura, 2020.04.25 11:56

@Ballada: relativizálással csak egyhelyben lehet topogni, azzal, hogy egy másik csapat valamikorrossz döntést hozott, az nem jelenti, hogy a mai csapatnak felmentést adjunk a teljes idiotizmusra,
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

znojmo, 2020.04.25 11:55

A régi öregek és az ö öregjeik sárga veszedelemről regéltek. És lám nemzethünk hős védelmezője Csinn-bumm Viktor idehozta a mindenevőket. Mindenki vigyázzon a kutyájára
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sancho12, 2020.04.25 11:54

@Ballada: Azért a lölökének csak jut egy kis apró a 700 milliárdból.(Egyenlőre ki tudja,hogy hol a vége)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ballada, 2020.04.25 11:46

@matura:
"például a felcsuti kisvasútra is szükség van? véleményem szerint aki ilyet építtetett, az az ország vasutépítéséheelvesztette a jogát, hogy hozzászóljon, komolytalan, olyan, mintha ovodás szakértői gárda döntene, csak gyerekes presztizsszempontjai léteznek. "
Azok ne pofázzanak, akik az egyetlen nyereséges vasúti szektort átjátszották az osztrákoknak, miközben Simon számlájára ismeretlen helyről került pénz. Kell, hogy a bőrnek is legyen vastagsága.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ballada, 2020.04.25 11:41

@matura: Elhiszem, hogy a haladó média szerint csak kisvasút épült, de nem hiszek a haladó médiának, mivel elég sok videót látok vasút felújításról.
https://www.youtube.com/watch?v=rbNDckjRZ3A
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html