A miniszter a magyar nagykövetségen tartott tájékoztatóján kínai újságíróknak számolt be útjának eddigi állomásairól és főbb eredményeiről. Mint mondta: tárgyalt politikai, gazdasági kérdésekről, a légügyi, közlekedési, energetikai és a megújuló energia területét érintő ügyekről, de partnereivel a nukleáris energia biztonságos felhasználása, illetve az azzal kapcsolatos egyeztetések is szóba kerültek.

A kereskedelmi minisztériumban folytatott megbeszélései során az európai színtéren folytatott együttműködés lehetősége is szóba került, elsősorban a kereskedelempolitikával és a közbeszerzésekkel kapcsolatban - tájékoztatott Fellegi Tamás.

A magyarországi vasúti infrastruktúra fejlesztése több találkozón is napirenden volt. A magyar és a kínai vállalatok keresik a jogi, pénzügyi, szakmai kereteket, a konkrét projektek beazonosításán dolgoznak - mondta a miniszter.

Magyarország nem szuperexpresszt szeretne, hanem a vasút modernizálására törekszik hangsúlyozta kérdésre válaszolva Fellegi Tamás. Be kell fejezni a magyar vasutak villamosítását, fel kell újítani a biztonsági rendszereket és a pályaudvarokat. Mindez már önmagában is egy évtizedes program - magyarázta Fellegi azzal, hogy Magyarországnak hasznos lenne technológiai, építési és üzemeltetési szempontból a kínai partnerekkel együttműködni, hiszen Kína e területen a világ élvonalába tartozik.

Mivel a vasúti infrastruktúra fejlesztése - a megtérülés kérdéses volta miatt - piaci alapon nehezen képzelhető el, ezért Magyarország finanszírozási területen is partnereket keres - derült Fellegi szavaiból, miközben a miniszter a pénzügyi együttműködés további részleteit firtató kérdésre azt is határozottan leszögezte, hogy Magyarországot a magyar kormány a piacról kívánja finanszírozni.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden Pekingben stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a China Railway Construction Corporation vezetőjével - adta hírül a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium keddi közleménye.

A megállapodás a két cég közötti hosszú távú együttműködés kereteit rögzíti. A tervek szerint a világ egyik legjelentősebb és legnagyobb integrált építőipari vállalatcsoportjaként számon tartott kínai cég technológiai, építési és finanszírozási eszközökkel vesz részt a MÁV korszerűsítésében.

Az együttműködés kierjed a meglévő vasútvonalak korszerűsítésére, az új vasútvonalak felmérésére, tervezésére és megépítésére, a rendszerintegrációra, valamint mozdonyok és vasúti berendezések szállítására és gyártására.