A forint az elmúlt években év közben folyamatosan gyengült, így ha pusztán ezt nézzük, akkor eleve nem túl biztatóak a kilátások. Az élelmiszerárak már nekilódultak, ott már 5 százalék feletti a drágulás  (igaz, itt nem a gyenge forint, hanem a nemzetközi árszintekhez itthon is igazodó alapanyagdrágulás a döntő). Egyes iparcikk féleségek már eddig sem bírták a gyenge forint okozta beszerzésiár-emelkedést, feljebb kellett srófolni a bolti árat is, aminek eddig a piaci verseny vethetett gátat. Egy idő után viszont már nem lehet lenyelni a gyenge forint áremelő hatását - hívja fel a figyelmet a Blokkk.com kiskereskedelmi szakblog.

A 2018 elejétől 2020 januárjáig nézve a forint 8 százalékot gyengüt az euróval szemben, ami a Blokkk.com szerint már az a szint, ami a bolti árakban is megjelenik. (Az euró árfolyama szombaton a bankközi devizapiacon 336,32 forintnál járt - a szerk.)

A szakblog rámutat, hogy az áremelkedés a legnagyobb értékű fogyasztási cikkeknél már megfigyelhető volt, így például a szobabútorok ára 2018-ban 3, 2019-ben 4 százalékkal ment feljebb, a személygépkocsik ára 4-4 százalékkal emelkedett az elmúlt két évben, de egyes sajátos áruterületeken - például a látásjavító cikkeknél - is hasonló ütemben kúsztak feljebb a bolti árak. Ezzel szemben a ruházati cikkek és számos iparcikk, műszaki cikk tartotta átlagos árszintjét. A ruházati cikkek két év alatt mindössze 1, a tartós cikkek 0,3, a szolgáltatások peidg 3 százalékkal drágultak.

A boltokban az áremelésnek erős korlátai vannak, mert a vásárlók nézik azt is, hogy ha elszaladnak az árak, mivel lehet az adott terméket helyetteíteni - jegyzi meg a Blokkk.com. A webáruházak számára viszont a forintgyengülés is nagyobb teret kínál, ha többet és olcsóbbat keres a vásárló.

Nem véletlen a műszaki cikkek fékezett ármozgása, hiszen az a webes piac legnagyobb szelete és itt mindig nagyon éles a verseny. A műszaki cikkeknél ráadásul a digitalizáció, a technológia fejlődése is fontos árbefolyásoló tényező. Egyes újdonság ára nagyot tud ugyan ugrani, de hosszabb távon már csökkennek a gyártási költségek.

Csökkenhet viszont a külföldi webáruházak vonzereje, hiszen ebben a viszonylatban egy az egyben kell átszorozni az árat és az a gyengébb forint mellett már kevésbé lehet vonzó. Emiatt gyengülhet a magyarok bevásárlóturizmusa is, mít a határon túliaké élénkülhet - azaz többet jötehnek majd Magyarországra vásárolni.

Ilyen körülmények között bár a szakblog nem valószínűsíti a bolti akciók elmaradását, de előfordulhat, hogy kevesebb lesz belőlük és a jó reklám is felértékelődik. És könnyen lehet az is, hogy 2020-ban már kevesebb Black Friday lesz, némileg fékezett habzással.