Özönlenek a szomszédba a magyar vásárlók

Idén májusában már a 315-320 forintos sávba ugrott a forint euróhoz mért árfolyama, június végére pedig 328 forintra szökött fel, a korábbi esztendők éves 310 forintos átlagához képest. Úgy tűnik, ez mégsem riasztotta el a külhoni boltokban kalandozni vágyó magyarokat, hiszen 2018 első félévében negyedével többet költöttek azok a bevásárlóturisták, akik kifejezetten ezzel a céllal vágtak neki az utazásnak - írja a blokkk.com.
K. Kiss Gergely, 2018. szeptember 14. péntek, 10:17
Fotó: Shutterstock

Könnyen lehet, hogy a 27 százalékos magyar áfakulcs még mindig dob annyit a hazai árakon, ami az árfolyamnak, vagy üzemanyagárnak a bevásárlóturizmusban kedvezőtlen irányú mozgásait ellensúlyozza, egy határig. És az a határ - úgy tűnik - még nem az országhatár - értékelnek a portálon.

Korábban azzal számoltak, hogy a gyenge forint alaposan megforgatja majd a bevásárlóturizmust is: kifelé lefékezi, befelé felgyorsítja. Ez mindig is így volt. Az erősebb forint felfelé tolta, a gyengébb pedig lefelé húzta a magyarok bevásárlóturistáskodását. És ez fordítva is így volt: árfolyam érzékenységben pedig valószínűleg a szlovákok jártak az élen, hiszen a határmenti boltosok vallomása szerint a legkisebb valutapiaci rezdüléseket is meglovagolva jöttek, vagy nem jöttek vásárolni.

A mérleg

A turisták nagyobb része persze pihenni, szórakozni, nyaralni utazik külföldre, de ők is betérnek a boltba vásárolni. A statisztikákból ki is tűnik, hogy a hagyományosnak számító - tehát nem bevásárlási céllal felkerekedő turisták költekeznek jobban a boltokban. A bevásárlóturistáskodás kedvenc célországa Ausztria volt eddig, de ott liheg a nyakában Szlovákia is. Mindkét irányban.

Érdekes módon 2018 első félévében a külföldi bevásárlóturisták sem árasztották el jobban az országot, hiába kaphattak az eurójukért több forintot, olyannyira nem, hogy a külhoni turisták összes boltos költekezése még vissza is esett a korábbi időszakhoz képest, a bevásárlóturisták pedig, akik kifejezetten vásárlási céllal jöttek-mentek, nagyjából ugyanannyit költöttek a boltokban, mint régebben:


A turisták költekezésének, ezen belül a bevásárlóturizmus zászlaja azért a magyar boltosoknak áll, hiszen a külföldről érkező turisták összességében, még a bevásárlóturizmust nézve is több mint a kétszeresét költik nálunk annak, mint amit a magyar turisták a határokon túl.

Képünk forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK