Kiszivárgott titkos jelentés cáfolja a kormánypropagandát

A kormány oktatáspolitikájának kudarcáról tanúskodik az a titkos jelentés, amely a Nemzetgazdasági Minisztériumban készült. Kiderül belőle, hogy a 15 éves korosztály tagjainak 25 százaléka funkcionális analfabéta.
Komócsin Sándor, 2018. január 9. kedd, 08:53

Egyre több a betöltetlen pedagógus-álláshely - derül ki abból a nem a nyilvánosságnak szánt jelentésből, amely a Nemzetgazdasági Minisztériumban készült, ám a Népszava birtokába került. A kormány szerint nincs tanárhiány. Az elemzés készítői az elmúlt évek szakképzési intézkedéseinek hatásait elemzik.

A dokumentumból kiderül, hogy évről évre csökken a teljes és a részmunkaidőben foglalkoztatott pedagógusok száma a középfokú oktatásban. A szakgimnáziumokban és a szakközépiskolákban tanító 25-29 éves pályakezdők fele elhagyta a pályát 2012 és 2016 között.

Nincs érdemi hatása a hiány-szakképesítések - cukrász, szakács, ács, asztalos, hegesztő - népszerűsítésére létrehozott ösztöndíjaknak. Ugyanez a helyzet a lemorzsolódás csökkentését célzó programokkal. A jelentés szerint a 15 éves korosztály negyede funkcionális analfabéta.

A nyitókép forrása: Shutterstock.com

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

krislaci, 2018.01.11 12:10

Ez már hosszú ideje tart, és ha a tendencia így folytatódik, nemsokára Magyarország lakóinak egynegyede funkcionális analfabéta lesz. Aki pedig nem tudja értelmezni az életviteléhez, munkájához kapott szöveges anyagokat, az gyakorlatilag csak kolonc lesz a társadalom nyakán, hasznos munkát nem fog tudni végezni, mások eltartására szorul.
Mivel ez a jelenség dinamikusan növekszik (a Pisa tesztek évtizedek óta mutatják fokozódó lemaradásunkat), figyelembe véve a 2021-el kezelődő új, 7 éves uniós pénzügyi időszak várhatóan csökkenő anyagi támogatásait ( aminek jelentős részét eddig is ellopták a "közeliek"), valamint a képzésekből kikerülő legjobbak, akik várhatóan hasznos húzóemberek lennének, várható külföldre települését, szerintem néhány év múlva recesszióba fordulhat a gazdaságunk!
S az oktatás? Teljesen kontraproduktív szervezeti és jogi környezet, száz évvel ezelőtti szemléletet tükröző tananyag, amelynek jelentős, főleg humán részeit többször is, brutális részletessel tanítják, miközben a természettudományok oktatásában, teljes eredménytelenséggel, hozzá nem értő kavarás-kutyulás folyik, értelmes, megvalósítható célok kitűzése nélkül.
Sok a motíválatlan, csak "túlélésre" játszó, korszerűtlen tudással rendelkező pedagógus; belső összetételük kritikus, óriási a hiány a kurrens nyelveket és a természettudományos tárgyakat oktató felkészült tanárokból.
Az ágazat irányítása hozzá nem is konyító politikusok (pl.EMMI, Balogh miniszter!) kezében van; tevékenységük hatása egyszerűen tragikus!
Ennek eklatáns példája az iskolák irányításának, felügyeletének kiszervezése az azok problémát közelről ismerő önkormányzatok alól inkompetens állami intézmények alá.
Tehát: az oktatás rossz és egyre romló teljesítményének az oka nem az, hogy nincs szerencsénk, hanem az ezen a területen dolgozók jelentő részének kompetencia hiánya!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix3, 2018.01.10 21:22

@zana:
"A pedagógus nem lapátos ember"

Nem, de van köztük olyan is bőven!
:D
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2018.01.10 16:26

@lenolajkence:
A pedagógus nem lapátos ember ezzel téveszted össze őket.
A szellemi munka nem úgy működik, hogy beleköpök a tenyerembe és izmot feszítek 8 órában.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lenolajkence, 2018.01.10 13:29

Először is tényleg nincs pedagógushiány, csak alig foglalkoztatott pedagógusok. Napi 8,30 perc munkaidőt nekik is le kellene dolgozni. Szomszédom reggel 10-re megy, du-n 13.30-ra otthon van, és maszek órát ad. Tudom, hogy nem biztos, hogy ez általános, de az általános, hogy nem dolgozzák le a 8.30-at, mint ahogy azt pl. a közszféra más ágazataiban természetes. A tavaszi, őszi, nyári, fagy stb. szünettel is lehetne másképpen gazdálkodni, ott is be kellene vonni munkába a pedagógust. (könyvírás, kötelező gyermekkísérés nyári szünetben stb.). A fizetésük meg már jóval meghaladja azt, amit más hasonló diplomás kap. (persze van ellenpélda is). Azért az utóbbi időben sok emelést kaptak, valljuk be, míg mások: pl. egy önkormányzati diplomás ügyintéző 10 éve semmit, pedig sokszor az ő pályázati munkáját múlik, hogy egy település, és oktatása működőképes maradhat-e.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lenolajkence, 2018.01.10 13:24

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html