A pénteki Napi Gazdaság cikke

Több ékszerkereskedő úgy véli, éppen azok a vásárlók tűntek el, akik korábban a nagyobb értékű termékeket választották. A korábban drágább ékszereket vásárlók pénzüket ma már inkább tömbaranyba fektetik, a középrétegek vásárlóereje pedig jelentősen csökkent – mondta a második generációs ékszerész Reisman Zoltán, a nagykereskedelemmel is foglalkozó Niello Kft. tulajdonosa. Reisman szerint akár 40–60 százalékos visszaesést is elszenvedhetett a piac a két évvel ezelőtti szinthez képest.

Általánosan jellemző, hogy a vásárlók az olcsóbb termékek felé fordulnak, az egy vásárlásra eső összeg az egy évvel korábbihoz képest mintegy 30 százalékkal csökkent – tudtuk meg Varga Ferenctől, az Aranydiszkont webshopot üzemeltető Viale Kft. ügyvezetőjétől. A nagykereskedők sokszor finanszírozzák a kiskereskedőket halasztott fizetésen vagy bizományosi értékesítésen keresztül – a 60–90 napos fizetési határidők többek szerint megszokottnak számítanak.

Fokozott ékszerfelvásárlási lázról is beszámolt több kereskedő. A tört arany iránti európai szintű kereslet korábban nem volt jellemző, a tendencia jócskán felbolygatta a piacot. A két éve kezdődött és egyre erősödő tendencia alapján a törtarany nem forog vissza a hazai piacra, külföldön színarannyá változik és elveszik az ékszerkereskedelem számára – fejtette ki Varga.

A kiskereskedelemi árak 2–2,5-szeres mértékben emelkedtek az elmúlt években az alapanyagár, a forintárfolyam és a működési költségek emelkedése miatt. A két évvel ezelőtti 5–6 ezer forintos grammonkénti árral szemben nem ritka, hogy 12–15 ezer forintot kérnek a kereskedők az arany ékszerek grammjáért. Emellett komoly árverseny is zajlik a piaci szereplők között. Az árrés csökkentése mellett a különlegesebb termékek gyártása és forgalmazása lehet a másik út Reisman szerint.

Nem csökkent a kiemelkedő forgalmat generáló ballagások (és diplomaosztók), illetve a karácsonyi szezon jelentősége, amelyek összesen az éves forgalom 25–50 százalékát is jelenthetik a kereskedőknek. Az ekkor realizált bevétel azonban az általános trendeknek megfelelően közel a felére esett tavaly 2008-hoz képest, több kereskedő már a múlt évi eredmények megismétlését is jó eredménynek tartaná.

A piac tisztulásához is hozzájárul a mostani időszak. Az eladáshoz már nem elegendő a boltban ülni, a korábbinál fokozottabb marketingjelenlétre van szükség – fogalmazott Varga. Reisman szerint a kereslet és a kínálat arányának helyreállásával tisztább helyzet alakulhat ki a piacon, az aranykor azonban véleménye szerint már nem tér vissza.