A változtatások kivitelezése még nincs kőbe vésve, az viszont tény, hogy az európai parlamenti képviselők összlétszáma a mostani 754-ről 751-re csökken 2014-től a lisszaboni szerződés értelmében - a delegálható képviselők száma viszont eggyel több tagállam között fog megoszlani, miután Horvátország 2013. július 1-től szintén taggá válik. Egy az EurActive birtokába jutott javaslat - amelyet az Európai Parlament alkotmányügyi bizottságának egyik tagja, Andrew Duff (brit, liberális) készített - a lisszaboni szerződésre és a demográfiai folyamatokra alapozva azt prognosztizálja, hogy több tagállam esetében csökkenne a delegálható EP-képviselők száma; közéjük tartozik Magyarország is, Csehország, Litvánia és Bulgária mellett.
Magyarország veszít a legtöbbet
Miután a képviselői helyeket a tagállamok népessége alapján határozzák meg, ezért a képviselői helyek csökkenésének - illetve egyes tagállamok esetében növekedésének - oka a demográfiai folyamatokban - illetve a bevándorlásban - keresendő. A Duff-javaslat az EU 27 tagállamának 2011-es népszámlálási adatai alapján a 2014-es, 2019-es és 2024-es választási időszakra várható EP-képviselői mandátumszámokra terjed ki. Eszerint a legtöbbet Magyarország veszítené, de jelentősen csökkenne a bolgár, a cseh és a portugál képviselők száma is a 2019-től kezdődő ciklustól. A most 22 fős magyar keret 2014-től még csak kettővel csökkenne, ám 2019-től már néggyel, 2024-től pedig öttel kevesebb mandátumot kapnánk. Ezzel szemben az Egyesült Királyság, Olaszország, Franciaország és Spanyolország több képviselőt küldhetne az EP-be. A legnagyobb ugrás Franciaország és Spanyolország esetében következne be hosszabb távon: a francia EP-képviselők száma 2014-től öttel, 2019-től kilenccel ugrana meg, míg utóbbi esetében a 2014-es 4 fős bővülés után 2019-től már héttel magasabbra emelkedne a mandátumok száma.
Németország esete a kivétel: a legnagyobb uniós ország jelenleg 99 EP-képviselőt delegálhat, amit 2014-től 96-ra redukálnak. Ez egyben a Lisszaboni Szerződés értelménben az egy ország által maximálisan delegálható EP-képviselőszámot is jelenti. Duff a javaslatában ugyanakkor megjegyzi, hogy az új delegálható létszámok alapján több tagország között nőhet a feszültség is, miután a népesség arányában lévő különbséghez képest túl nagyra nyílhat az olló a delegálható képviselők számában.
A mandátumok száma nem olyan kardinális kérdés, miután nem azon múlik egy ország érdekérvényesítésének hatékonysága, sokkal inkább a képviselők felkészültségén, aktivitásán, valamint azon, hogy az őket delegáló pártok milyen szerepet szánnak nekik − mondta kérdésünkre Balázs Péter, a Közép-európai Egyetem tanára. A volt külügyminiszter szerint az EP jelenleg valóban túl nagy, kisebb létszámmal jobban betölthetné a szerepét.
Kevesebb lesz a biztos is
Jóval érzékenyebb kérdés lehet majd viszont a biztosok számának csökkenése - jegyezte meg Balázs Péter. A lisszabonit megelőző nizzai szerződés ugyanis az "egy ország - egy biztos" elv alapján minden országnak egy helyet juttat az Európai Bizottságban (EB), de azt is kimondta, hogy a testület létszáma nem emelkedhet 27 fölé − ezt már most elérte.
A lisszaboni szerződés az EB összetételénél ezt az alapelvet 2014-ig meghagyta, ám 2014-től a testület létszáma a tagállamok számának kétharmadára csökken, hacsak az Európai Tanács egyhangúlag nem dönt másként. Ez pedig annyit jelent, hogy egy-egy ciklusban a tagállamok egyharmadának nem lesz lehetősége biztost delegálni. Az hogy ez pontosan miként dőlne el, még nincs kitalálva - mondta a volt külügyminiszter. Erről az Európai Tanácsnak kellene döntenie - tette hozzá -, ám a javaslatok egyelőre még csak ötletelés szintjén léteznek.
Tagállam | Népesség | 2009 | 2014 | 2019 | 2024 |
Németország | 81 751 602 | 99 | 96 | 96 | 96 |
Franciaország | 65 075 373 | 74 | 79 | 83 | 83 |
Egyesült Királyság | 62 435 709 | 73 | 76 | 79 | 80 |
Olaszország | 60 626 442 | 73 | 75 | 78 | 78 |
Spanyolország | 46 152 926 | 54 | 58 | 61 | 61 |
Lengyelország | 38 200 037 | 51 | 51 | 51 | 51 |
Románia | 21 413 815 | 33 | 31 | 31 | 31 |
Hollandia | 16 655 799 | 26 | 25 | 25 | 25 |
Görögország | 11 325 897 | 22 | 20 | 19 | 19 |
Belgium | 10 951 665 | 22 | 20 | 19 | 19 |
Portugália | 10 636 979 | 22 | 20 | 18 | 18 |
Csehország | 10 532 770 | 22 | 20 | 18 | 18 |
Magyarország | 9 985 722 | 22 | 20 | 18 | 17 |
Svédország | 9 415 570 | 20 | 18 | 17 | 17 |
Ausztria | 8 404 252 | 19 | 17 | 16 | 16 |
Bulgária | 7 504 868 | 18 | 16 | 14 | 14 |
Dánia | 5 560 628 | 13 | 12 | 12 | 12 |
Szlovákia | 5 435 273 | 13 | 12 | 12 | 12 |
Finnország | 5 375 276 | 13 | 12 | 12 | 12 |
Írország | 4 480 858 | 12 | 11 | 11 | 11 |
Horvátország | 4 412 137 | 11 | 11 | 11 | |
Litvánia | 3 244 601 | 12 | 10 | 9 | 9 |
Lettország | 2 229 641 | 9 | 8 | ||
Forrás:Adrew Duff javaslatában szereplő táblázat, EurActive |