Kezdődik a magyar egészségügy átalakítása - milyen lesz a szuperkórház?

Augusztus 1-én az EU közbeszerzési értesítőjében megjelent a három budapesti centrumkórház (Dél-Budai, Észak-Pesti, Dél-Pesti Centrumkórház) építészeti tervpályázata. Hogy pontosan mit is kell tervezni, a kiírás megjelenésekor még nem volt ismert a potenciális jelentkezőknek.
Szepesi Anita, 2018. augusztus 1. szerda, 18:15

Augusztus 1-én az EU közbeszerzési értesítőjében megjelent a három budapesti centrumkórház (Dél-Budai, Észak-Pesti, Dél-Pesti Centrumkórház) építészeti tervpályázata. Eszerint a tervezők október 8-án déli 12 óráig nyújthatják be pályázataikat, amelyekre kórházanként 75 millió forintot osztanak szét.

A projekt iránt érdeklődő építészek egyetlen konkrét információval nem találkoznak a kiírásban, mindössze az elektronikus közbeszerzési rendszer (EKR)  linkjét ajánlják fel tájékozódásra, az az oldal azonban cikkünk írásakor nem volt elérhető.

A pályaművek értékelési szempontjait a következők szerint rendezték sorba a kiírók, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) és a Honvédkórház (Magyar Honvédség Egészségügyi Központ):

  • Építészeti értékteremtés, környezetalakítás
  • Funkcionális kialakítás
  • Betegközpontú, barátságos környezet
  • Flexibilitás és fejleszthetőség
  • Gazdaságosság
  • Smart hospital megoldások.

Az általános követelményeknél pedig a következőket olvashatjuk:

  • A tervezendő kórház egyes funkcionális egységeit építészeti és orvosszakmai szempontból is optimálisan kell megalkotni.
  • Törekedni kell betegközpontú, barátságos, a gyógyulást elősegítő kellemes környezet megalkotására. Az épületet a gyógyászati módszerek és technikai fejlődés szem előtt tartásával olyan struktúrában kell létrehozni, hogy az komolyabb beavatkozás nélkül, dinamikusan tudjon reagálni a változó igényekre.
  • Az épület költségeit nem csak a kezdeti beruházási költség szempontjából, hanem az üzemeltetés költségeinek figyelembevételével kell tervezni, a gazdaságosság és környezettudatosság kiemelt fontosságú.
  • A tervezésénél törekedni kell az építészeti értékteremtésre, valamint kiemelt figyelmet kell fordítani az ahhoz kapcsolódó közterek és pihenőparkok tervezésére.
  • A betegellátás és épületüzemeltetés támogatására integrált informatikai rendszer, smart hospital-megoldások tervezése szükséges.

A zöldmezős, a közbeszédben csak szuperkórházként emlegetett Dél-Budai Centrumkórház  pályázatát elbírálni hivatott 12 plusz 1 póttagú bíráló bizottságban összesen két orvos és két kórháztervezési tapasztalattal rendelkező szakember található. Az Egészséges Budapest Program készítésénél már kórházépítési szakértőként szereplő Schrammel Zoltán és a Debreceni Egészségközpont projektben, az Auguszta programban és a Heim Pál Kórház rekonstrukcióban is részt vevő Rimely Károly. Az ígéretek szerint hiperszuper centrumkórházat majdan használók (betegek, civilek) nem delegálhattak zsűritagot.

A Magyar Építészkamara (MÉK) a három centrumkórház tervezéséhez három alelnökét delegálta a zsűribe, ezzel is hangsúlyozva a feladat fontosságát - tudta meg a Napi.hu Eltér Istvántól, a MÉK elnökségi tagjától. A Dél-Budai Centrum terveinek zsűrizését a MÉK részéről Makovecz Imre munkatársa és hajdani tanítványa, a vörösiszap-katasztrófa újjáépítésének egyik tervezője, az Ybl-díjas Turi Attila vállalta.

Akik elbírálják a dél-budai szuperkórház terveit:

Elnök: Füleky Zsolt

Társelnök: Bedros J. Róbert és Cserháti Péter

Tag: Turi Attila, Péter Zsolt Gyula,Molnár Csaba DLA, Rimely Károly, Bodonyi Csaba DLA, Takács Viktor Tibor, Szeneczey Balázs, Schrammel Zoltán, Dévényi Sándor

Póttag: Puskás Péter.

Ilyen kórházat kell tervezniük az építészeknek

Sajnos több részlet nem derül ki a felhívásból, az elektronikus közbeszerzési rendszer (EKR) honlapján, amelyre a kiírás mutat, ugyanis nem lelhető fel adat.

És még nagyon sok más gond is van az április közepe óta kötelezően használandó rendszerrel - jelezte lapunknak az Orvostechnikai Szövetség (OSZ) főtitkára, Rásky László, aki felháborítónak tartja, hogy miközben százmilliárdok múlhatnak a rendszer használatán, működési zavarai esetén még az oldal karbantartójával sem lehet felvenni a kapcsolatot.

Az OSZ tagvállalatai közül volt akinek a bosszúságon túl konkrét kára származott az EKR gyermekbetegségeiből, miután noha folyamatosan figyelte az ott megjelenteket, mégis lemaradt egy tenderről a nem megfelelő tájékoztatás miatt. Az oldal működtetőjének a segítségére pedig hiába vártak. A kapcsolatfelvétel lehetetlenségére több cég is panaszkodott, mondván a fejlesztő-üzemeltető Nekszt Kft. telefonos ügyfélszolgálata gyakorlatilag elérhetetlen, telefonon történt többszöri megkeresést követő visszahívás kérés megválaszolatlan marad.

További nehézségek az EKR használatánál az orvostechnikai cégek visszajelzései alapján:

  • Több részre pályázás esetén minden dokumentumot egyesével fel kell tölteni: az EKR-ben megjelenő tendereket több rész esetében részekre bontották és emiatt, ha több részre pályáznak, akkor minden egyes részre külön kell jelentkezni. Külön kell feltölteni az EKR-ben rendelkezésre nem álló dokumentumokat (papír alapú anyagok - adott esetben ártáblázat, szakmai táblázat, tanúsítványok, egyéb nyilatkozatok). Illetve részenként külön-külön kell benyújtani a jelentkezést. Ez időigényes és több hibalehetőséget hordoz, mint ha az ajánlattevő által megpályázott összes részre egyszerre lehetne jelentkezni, mint ahogyan ez korábban működött.
  • Az ajánlati felhívások és a kiegészítő tájékoztatások pdf  vagy más letölthető formátum helyett csak online szövegként érhetők el az EKR felületén.
  • Nehezíti a kereséseket, hogy kategóriákra vannak osztva az épp aktuális szakaszban lévő tenderek. Van, ahol a részvételre még akkor is lehet jelentkezni, amikor a tender már az ajánlattételi szakaszban van.
  • Nem látszik, ha egy adott cég valamelyik tendernél ún. meghívott gazdasági szereplő.
  • A jogosultságok kiosztásának jelzése nem logikus.
  • A visszavont tender is elérhetőnek, pályázhatónak mutatkozik a rendszerben.
  • Az EKR-től kapott e-mailekben nem jelenik meg az ajánlat megnevezése csak az eljárás EKR azonosítója, ami több folyamatban levő tender esetén megnehezíti az azonosítást.
  • A tájékoztató e-mailekben semmilyen, a tárgyra vonatkozó információ nem található - például, amikor a cégek kiegészítő tájékoztatást, hiánypótlási felhívást kapnak. Ha mondjuk egy 8 részes eljárásban akárcsak egy részre vonatkozóan kapnak kiegészítő tájékoztatást, akkor 8 külön e-mailt kapnak arra az egy részre vonatkozóan, amit az EKR-ben feltöltenek minden egyes részhez.
  • Több praktikus, kényelmi funkció is hiányzik, például az "Ajánlataim" menüpont alatt az ajánlattételi határidő megjelenítését nem lehet beállítani, így nem lehet az ajánlatokat időrend szerint rendezni.
Fotó: Pixabay.

HOZZÁSZÓLÁSOK