Leendő nyugdíjasok miatt fordultak Orbánhoz: tragédiától tartanak

Már jó ideje nyugdíjas lehetett volna az a BKV buszsofőr, aki a napokban munka közben halt meg, ha a kormány nem szünteti meg egyetlen tollvonással 2014-ben a kedvezményes nyugdíjrendszert. A tragédia kapcsán a Közlekedési Szakszervezetek Országos Szövetsége (KSZOSZ) ismét felhívja a figyelmet arra, hogy a döntéshozók évekkel ezelőtt ígéretet tettek egy új rugalmas konstrukció bevezetésére.
K. Kiss Gergely, 2018. augusztus 30. csütörtök, 13:58
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A miniszterelnöknek küldött levélben teszi fel a kérdést a KSZOSZ: hány halál kell még ahhoz, hogy a kormány betartsa az évekkel ezelőtt tett ígéretét, s napirendre vegye egy új korengedményes nyugdíjrendszer helyébe lépő rugalmas konstrukció bevezetését.

A közleményben emlékeztetnek: ez a beígért korszerűbb változat lépne a 2014-ben megszüntetett korkedvezményes és a korábban eltörölt korkedvezményes rendszer helyére, s ennek eredményeként hamarabb mehetne nyugdíjba mintegy 60 ezer, az egészségre kiemelten ártalmas munkát végző ember.

A közösségi közlekedésben dolgozó járművezetők a régi rendszerben is kedvezményezettek voltak: az első tíz ledolgozott év után kettő, majd minden ötödik év után egy év korkedvezményt kaptak, hiszen nemcsak fizikailag, hanem szellemileg is kiemelten megterhelő, s főként felelősségteljes munkát végeznek. Ez a hosszú évek során erősen rongálja az egészségi állapotukat. A rendszer azonnali megszüntetése a szakszervezet szerint embertelen volt, sok érintett munkavállalónak - zömében szintén járművezetőnek - már alig egy év, de volt, akinek már csak fél év hiányzott ahhoz, hogy elérje a korkedvezményre jogosító határt. Néhányan már a hátralévő aktív napokat számolták, s erről a küszöbről kellett visszafordulniuk, s akár még plusz három évet is dolgozniuk.

A KSZOSZ szerint a korkedvezményes és a korengedményes megoldás nem terhelte a központi költségvetést, a rendszert a munkáltatók tartották életben - amíg hagyta a kormány - azzal, hogy az öregségi korhatár előtt nyugdíjazott munkavállalók után a hiányzó éveknek megfelelő kötelező járulékokat előre befizették.

A korhatár előtti visszavonulás küszöbén állt évekkel ezelőtt az a BKV sofőr is, aki a napokban munka közben rosszul lett, s életét vesztette. Ő már nyugdíjas lehetett volna, ha kormány - ígéretéhez híven - szakmai hozzáértéssel, és főként megtisztelő figyelemmel kísérné a munkavállalók sorsát, s tesz is valamit azért, hogy ne dolgozzák magukat halálra az agyonhajszolt munkavállalók. Sajnos nem ez az eset volt az első, s vélhetően nem is az utolsó tragikus eset a szakmában - írja a szakszervezet.

A szakszervezetek minden eszközzel azon lesznek, hogy döntésre bírják a kormányt: vezesse be a rugalmas nyugdíjrendszert úgy, ahogy azt megígérte - közölték.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Temerdek, 2018.08.31 10:30

"a korkedvezményes és a korengedményes megoldás nem terhelte a központi költségvetést, a rendszert a munkáltatók tartották életben azzal, hogy az öregségi korhatár előtt nyugdíjazott munkavállalók után a hiányzó éveknek megfelelő kötelező járulékokat előre befizették."
A járulékot lehet, hogy befizették, de magát a nyugdíjat gondolom azért az állam állta.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2018.08.30 17:04

a nyugdijkorhatar nem egeszsegugyi kerdes. senki sincs arra kenyszeritv, hogy buszsofforknt dolgozzon egesz eleteben. ha ez egy ilyen veszelyes szakma, akkor nem kell elmenni ilyen helyre dolgozni. vagy pedig olyan fizetesi igenyt kell tamasztani, amibol 60 eves kora utan nem szorul munkara es annak beveteleire az ember. a tarsadalom elismeri a szuksegeseguket, de max anyagilag tudja ezt honoralni. legyen 20.000 egy bkv berlet, es minden egyes buszvezeto eldontheti, hogy ennyiert elvallalja vagy sem. a szakszervezetnek magasabb bereket kene kiharcolnia mindenaron, nem pedig a konnyu nyugdij delibabjat kergetni...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2018.08.30 15:22

A cikk csúsztat. Nehogy már a nyugdíjszabályokat hibáztassuk azért, mert meghalt egy buszsofőr! Valami hirtelen rosszullétről lehetett szó, ami 40 éves vagy még fiatalabb emberrel is előfordulhat.

Inkább a rendszeres orvosi alkalmassági vizsgálatokat kellene komolyabban venni!

Egyébként nemcsak a buszsofőröktől vették el a korábbi nyugdíjba vonulás lehetőségét. Jómagam kiszámoltam, hogy a hosszú szolgálati időm miatt 60 és fél évesen nyugdíjba mehetek. Már éppen be is adtam a kérelmet, amikor ezt a lehetőséget hirtelen elvették és várhattam még 2 évet a nyugdíjra.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

KisTehen, 2018.08.30 15:21

@rotaryfun: Csak egy akkora tüntetés kellene, mint az internet-adó ellen. Ott összefogtak az emberek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2018.08.30 14:38

"hány halál kell még ahhoz, hogy a kormány betartsa az évekkel ezelőtt tett ígéretét"
és ahhoz hány halál kell hogy normális ellátást kapjunk egy EÜ intézményben vagy kórházban ?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html