Ellenőrzés volt az utakon: a dízelek jobban szerepeltek, mint a benzinesek

Négy városban, Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden 673 jármű műszaki-környezetvédelmi állapotát ellenőrizték szeptember végén: tíz gépkocsiból csak egy-kettő paraméterei voltak kifogásolhatók; a dízelautók nagyobb arányban feleltek meg, mint a benzinesek; a teherautók voltak a legfiatalabbak és feleltek meg leginkább a környezetvédelmi szempontoknak - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtökön az MTI-vel.
Csernátony Csaba, 2020. október 8. csütörtök, 10:11
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A munkára használt, jellemzően céges teherautók sokkal fiatalabbak, mint a forgalomban legnagyobb számban jelen lévő személygépkocsik.

A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók összességében korszerűbb és tisztább állománya többek között annak tudható be, hogy a járművek közlekedése után fizetendő útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg. A árművek kedvezőbb környezetvédelmi mutatói a környezeti terhelés mérséklődését, a levegő minőségének javulását eredményezik.

Az idén már huszonnegyedik alkalommal megrendezett közúti közlekedési környezetvédelmi akció célja a magyarországi gépkocsiállomány átlagos állapotának felmérése, és a közlekedők figyelmének felhívása autójuk esetleges hibáira. A közlemény szerint a közúti ellenőrzés az elmúlt évekéhez hasonló eredményt hozott, tíz gépkocsiból csak egy-kettő esetben találtak kifogásolnivalót a szakemberek. A dízelüzemű járművek nagyobb arányban feleltek meg maradéktalanul az előírásoknak, mint a benzinesek - írja az MTI a minisztériumi összefoglaló alapján.

Általános tapasztalat, hogy a haszongépjárművek átlagos életkora alacsonyabb a személyautókénál, és a környezetvédelmi szempontoknak is a teherautók tesznek eleget inkább. Az ötnapos akcióban, naponta változó helyszíneken 413 személygépkocsit és 260 haszongépjárművet - köztük hat nyerges vontatót - ellenőriztek. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya meghaladta a 33 százalékot. Az ellenőrzött autók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK