Figyelmeztet a felügyelet: szaporodnak a csalási kísérletek

A Gazdasági Versenyhivatal a Covid-19 megbetegedésekre tekintettel összeszedte, hogy mire érdemes figyelni, ha valaaki a koronavíruson akarna nyerészkedni.
Rácz Gergő, 2020. március 14. szombat, 12:21
Fotó: Napi.hu

A GVH gyűjtése alapján az alábbi esetekben érdemes csalásra gyanakodni, de legalábbis fokozott körültekintéssel lenni:

a magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítenek a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat;

  • a vírussal szembeni védekezést segítő termék, szolgáltatás eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel találkozik;
  • népszerű, ismert személyek nevének, fotójának felhasználásával kívánják meggyőzni valamely termék, szolgáltatás vírus elleni hatásosságáról;
  • teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak;
  • valamely termék, szolgáltatás ajánlása során sürgetik, döntéshozatalát siettetik;
  • a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintani, vagy indokolatlanul személyes adatok megadását kérik;
  • egyes, a megbetegedésekre tekintettel a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.

A GVH felkéri a fogyasztókat, hogy kövessék figyelemmel a hivatalos tájékoztatásokat.

Az eladókat a GVH felszólítja, hogy:

  • ne tulajdonítson megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást termékének;
  • tartsa szem előtt, hogy élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani;
  • legyen tekintettel arra, hogy az élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek nemcsak akként tilos gyógyhatást tulajdonítani, ha a reklám közvetlenül a termékkel összefüggésben fogalmazza meg állításait, hanem úgy is, ha a reklám a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban ad tájékoztatást a gyógyhatásról oly módon, hogy ezáltal a reklám egészének az az üzenete, hogy maga a termék bír gyógyhatással;
  • tartsa be a termékkategóriára vonatkozó reklámozási előírásokat, kerülje a megalapozatlan védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást sugalló állításokat;
  • különös figyelemmel legyen arra, hogy a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékek esetén a potenciális fogyasztók sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói

A fentiekre vonatkozó információk mérlegelése a speciális szakértelemmel nem rendelkező fogyasztók számára nehézséget jelenthet, a döntést megelőző kockázatmérlegelést alapvetően megnehezíti, hogy a dönté szempontjából lényeges tulajdonságok, a különböző tényleges hatások nem ismerhetőek meg a vásárlás, a használat előtt.

  • megalapozatlanul ne keltse termékéről azt a látszatot, hogy az valamely hivatalos szervezet jóváhagyásával került forgalomba;
  • megalapozatlanul ne keltse azt a látszatot, hogy a termék hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja;
  • amennyiben termékét, szolgáltatását véleményvezérekkel népszerűsíti, gondoskodjon arról, hogy kommunikációik kialakítása során a fentieket ők is szem előtt tartsák;
  • legyen figyelemmel a termékkel kapcsolatban rendelkezésre álló készlet nagyságára, kerülje olyan, különösen nagy keresletű termék hirdetését, melyből várhatóan nem áll rendelkezésre megfelelő nagyságú készlet, illetve a későbbiekben sem várható, hogy a készletek ismét feltölthetőek;
  • megalapozatlanul ne keltse azt a látszatot, hogy a termék kedvezményes áron elérhető.

A hirdetések közzétevői fontolják meg a hirdetések közzétételének megszüntetését, amennyiben tudomást szereznek arról, hogy felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló módon népszerűsítenek termékeket vagy szolgáltatásokat.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Ha-ha-ha, 2020.03.14 13:43

Én meg az egyuàznak nem adok pénzt.
hol van a keresztény egyházak állandó pénznyerő képviselői?
Bôjte Csaba
Tőkês
Csak akkor nyomulnak, amikor a magyar adófizetők pénzét lehet lenyúlni?
Most nem kell segíteni?
Azt sem hallottam amikor megköszönték volna a magyaroknak a pénzt.
Hol van a dicső keresztény papság a vészhelyzetben?
Csak a píz kell a pompára?
Segíteni nem buli az egyháznak?
Az 1 százalék lenyúlásnál megint csak róluk fogunk hallani ugye?
Hol van a keresztény egyház?
Hol van az egyház segítsége az emberi bajban?.
Csak a píz kell mi?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html