Autósok, figyelem: sokkal több 30 kilométer per órás zóna jöhet!

Bár egyre kevesebb a halálos baleset, a kerékpárosok halálával végződő tragédiák száma még mindig nagyon magas. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács szerint sürgős intézkedésekre lenne szükség, az egyik megoldást az olyan zónák bővítése kínálhatja, amelyekben maximum 30 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek az autók.
Csernátony Csaba, 2020. február 13. csütörtök, 16:21
Fotó: Getty Images - Tashi-Delek

Több mint 51 ezer gyalogos és 19 ezer kerékpáros vesztette életét 2010 és 2018 között az utakon az Európai Unióban. A kerékpárosok halálával végződő balesetek száma nagyon lassan csökken, miközben a halálos gépjárműbaleseteké viszonylag gyorsan. Az autókban utazók közül évről évre átlagosan 3,1 százalékkal kevesebben vesztették életüket 2010 és 2018 között, miközben a biciklisek körében évente átlagosan csak 0,4 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma az egy évvel korábbival összehasonlítva - derült ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) adataiból.

Veszélyben a 65 év felettiek

A gyalogosok vagy kerékpárosok halálával végződött balesetek átlagosan az összes közúti haláleset 29 százalékát tette ki az EU-ban 2018-ban. Az olyan balesetek, ahol gyalogosok vesztették életüket 99 százalékban, míg ahol kerékpárosok haltak meg 83 százalékban gépjárművekkel történt ütközés következményei voltak. Ebben az időszakban egyébként a trenddel szemben Magyarországon és az Egyesült Királyságban nőttek a gyalogosok életét követelő közúti balesetek: itthon évente átlagosan 0,5 százalékkal, míg az Egyesült Királyságban egy százalékkal.

Az összes baleseten belül arányaiban Litvániában és Romániában történt a legtöbb gyalogosokat érintő halálos baleset, az előbbi országban 38, az utóbbiban 37 százalékát adták a baleseteknek, míg Magyarországon 26 százalék volt ez az arány 2016 és 2018 között. Hollandiában a halálos kimenetelű közúti balesetek 34 százaléka végződött a biciklis halálával, Svájcban ugyanez az arány 16 százalék volt.

A kutatás szerint a közúti balesetekben elhunyt gyalogosok és biciklisek fele 65 év feletti volt. Az ETSC felhívja a figyelmet arra, hogy az idősebbek csontjai könnyebben törnek és nehezebben gyógyulnak fel a sérülésekből. Ugyanakkor nagyon fontos lenne, hogy az elöregedő európai társadalmak idősebb lakói aktívak maradjanak, azaz rendszeresen sétáljanak vagy biciklizzenek. Ezért kérdés, hogyan lehet javítani a idősebb korosztályhoz tartozó gyalogosok és a kerékpárosok biztonságán.

Egyre több 30-as zóna jöhet?

Az ETSC szerint sürgős intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy a biciklizés és a gyaloglás biztonságosabbá váljon. A szervezet egyik tanulmánya megállapítja, hogy a halálos biciklis balesetek azért csökkennek lassabban, mert miközben az uniós országban nőtt a kerékpározók száma, a döntéshozók és a gépjárműgyártók nem tettek kellő erőfeszítéseket, hogy megvédjék őket.

A jelentés azt javasolja, hogy a kormányok és az önkormányzatok a várostervezés során a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést részesítsék előnyben a személygépkocsik használata helyett. Ennek része, hogy minél több olyan övezetet jelöljenek ki, amelyekben a megengedett legnagyobb sebesség  30 kilométer/óra. Ezek a zónák elsősorban ott lehetnének, ahol nagy a gyalogos vagy biciklis forgalom. A tanulmány szerint szerint 30 kilométer/óra alatti sebességnél a kerékpárosok külön kerékpáros-infrastruktúra nélkül is viszonylag biztonságosan keveredhetnek az autókkal. A forgalomcsillapító megoldások (például fekvőrendőr) ezekben a zónákban elengedhetetlenek, hogy a sofőrök betartsák a sebességkorlátozást.

Walesben radikális megoldás születhet

Ahogy arról már korábban a Napi.hu is beszámolt, az EU-ban többször felmerült, hogy egyre több övezetben kellene 30 kilométer/órára csökkenteni a sebességhatárt a balesetek visszaszorítása érdekében. Ezzel összhangban van, hogy az ETSC jelentése, miszerint az uniós országokban nő az elfogadottsága és a támogatottsága annak, hogy mérsékeljék a városokban közlekedő gépjárművek sebességét.

Szakértői összesítések szerint Magyarország nem áll valami jól ezen a téren. A hazai városi utak kevesebb mint 10 százalékán van érvényben 30 kilométer/órás sebességkorlátozás, miközben, Cipruson például ez az arány valahol 15 és 20 százalék között van. Svédországban az önkormányzati kezelésben lévő utak 32 százalékán van érvényben ez a korlátozás, a walesi kormány pedig azt tervezi, hogy minden városi úton 32 kilométer/órás sebességkorlátozást vezet be. Ez lenne az alaphelyzet, legfeljebb egyes utakon megengednének ennél gyorsabb haladást is.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

zappara, 2020.02.14 12:58

@znojmo: nyugi, az ilyeneknek nem gond a bünti..a jogosítványt kellene bevonni...de azonnal..és ez egyszerűbb is jogilag :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2020.02.14 12:56

@znojmo: miért? milyen szabályt tart be a magyar..??
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2020.02.14 12:48

@na4: voltál már amszterdamban? na ott a bringás az úr az utakon...nagyon nehezen, de én is megtanultam összevissza menni, nem betartani szinte semmi szabályt...és arra is rá kellett jönnöm, hogy biztonságos, mert figyelnek az autósok is..ill. belekalkulálják..
mivel nem száguldoznak az autókkal, a levegő is tiszta...bordeaux-ot és párizst is ismerem...mindenki úgy vezet, mintha lelassult nyugdíjas lenne..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

znojmo, 2020.02.14 12:30

Mit ér a tábla, ha nem tartják be? másrészt a forgalom lassítása sokszor felesleges. Én úgy látom a magyar szabályok jók csak éppen nem tudnak neki érvényt szerezni. A minap is 140 km-es sebességgel közlekedett valaki 300 ezer ft bírságot fizet. Ez sem fogja visszatartani. A legsúlyosabb esetekben el kellene kobozni az autót, amit kiválthat ha kifizeti a büntit.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

znojmo, 2020.02.14 12:20

pilotax, 2020. február 14., péntek 11:04
Isten áldjon, mi maradunk, amúgy sem értem a problémáidat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html