Fenyegetés a magyar autópályákon - ezt minden autósnak tudnia kellene!

Az autópályát használó magyar sofőrök többsége tisztában van a sztrádán alkalmazott KRESZ szabályokkal, de bizonyos tévhitek továbbra is élnek a fejükben – derült ki a legújabb hazai közlekedési ismereteket vizsgáló felmérésből, amelyet Pető Attila közlekedési szakértő az OTP Mobil Kft.-vel együttműködve készített.
K. Kiss Gergely, 2019. november 28. csütörtök, 19:31
Fotó: Napi.hu

Jobbról előzés az autópályán? Tartós haladás a leállósávban? Megfordulás a pálya kellős közepén? Az autópálya-ismereti felmérése alapján sok válaszadó szerint ezeknek semmi akadálya - figyelmeztet a társaság közleményében.

A 2019 novemberében mintegy 10 ezer Simple by OTP felhasználó körében végzett felmérésből kiderült, hogy a sofőrök harmada nem tudja, hogy mi a helyes lépés, ha autópályán haladva a visszapillantótükörben egy megkülönböztető jelzést használó jármű tűnik fel. Életekbe kerülhet, ha nincs mindenki tisztában azzal, hogy ilyen esetekben a megkülönböztető jelzést használó jármű minél gyorsabb haladása érdekében a legbelső sávban haladóknak balra, a két külső sávban haladóknak jobbra kell húzódniuk.

Számtalan baleset elkerülhető lenne akkor is, ha nem csak a sofőrök 91 százaléka ismerné azt a szabályt, miszerint jobbról előzni autópályán tilos. Százalékosan elenyésző arányban, de 10 ezer járművezetőből így is 100-an gondolják tévesen, hogy belátásuk szerint akár meg is fordulhatnak az autópályán. Közülük 27-en pedig rükvercbe is váltanának, ha a helyzetük úgy kívánná.

Az egyik legtöbbet hallott szabály az autópálya-használattal kapcsolatban, hogy a leállósávot csak nagyon indokolt esetben használhatjuk - a KRESZ szerint egészen pontosan az autópályát "civilként", tehát nem megkülönböztető jelzést használó jármű vezetőjeként csak akkor vehetjük igénybe, ha a műszaki meghibásodás miatt a járművünk továbbhaladásra képtelen. Ennek ellenére a sofőrök 30 százaléka egyéb esetekben - például a gyorsítósáv meghosszabbításaként - sem zárkózik el az igénybevételétől.

Természetesen arról az alapszabályról sem szabad megfeledkeznünk, hogy az autópályákat csak érvényes matricával használhatjuk. "Érdemes már bőven a lejárat előtt, akár már december elsejétől megváltani a 2020-as évre a pályamatricát, hogy elkerüljük a figyelmetlenségből adódó büntetést. Az előzetesen megvett matricák nagy népszerűségnek örvendenek: tavaly közel 10 100 darab éves országos és megyei matricát értékesítettünk az elővásárlás időszakában.

Az e-pályamatrica érvényességét ráadásul bármikor könnyen ellenőrizhetjük a mobilunkban, ha applikációval vagy a Simple webes felületén vásároltuk azt. Szintén előnyös lehet a mobilapplikációs vásárlás, ha útközben olyan megyébe térünk át, ahol nem rendelkezünk vignettával. Ilyen esetben 60 percen belül még pótolhatjuk a matricavásárlást, így nem kell büntetésre számítanunk.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2019.11.29 18:49

Kamerákat 5cm-enként a sok barom miatt + giga büntetések, jogosítvány megvonás!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2019.11.28 21:31

@Eastwater: lakott területen szabályos a jobbról elhaladás, de autópályán nem. A jobbratartás betartásában viszont teljesen igazad van, sok az eszetlen állat akinek soha nem lett volna szabad jogosítványt adni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Eastwater, 2019.11.28 21:27

Felhozza a cikk a jobbról előzést, de arról nem tesz említést, hogy az esetek jó részében ez azért történik, mert a belső sáv(ok)ban haladó előzés után nem tart jobbra. A rendőrség a jelek szerint teljesen közömbösen áll az ügyhöz. Én biztos, hogy el fogok hajtani jobbról sávváltás nélkül - szerintem ez nem is előzés - ha a belső sáv(ok)ban valaki araszol.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html