Leépítések jönnek a vasútnál

Fellegi Tamás, fejlesztési miniszter szerint felül kell vizsgálni a hazai nagyprojekteket és néhányat le kell majd állítani közülük. A Malév és a MÁV átalakítási tervei már készülnek, a Valutaalappal is egyeztetett már a kormány.
NAPI, 2010. június 21. hétfő, 11:55

Elképzelhető, hogy lesznek olyan uniós nagyprojektek, melyeket le kell állítani, de négyes metró nem tartozik közéjük - mondta Fellegi Tamás, fejlesztési miniszter az Indexnek.

Ez attól függ, hogy a beruházás mennyire van előrehaladott állapotban, meg kell vizsgálni a jogi feltételeket is, továbbá figyelembe kell venni, hogy mennyire hasznos az adott beruházás vagy csak presztízscélokat szolgál-e.

Ennek ellenére, lesznek olyan projektek, amelyeket ha szeretnénk is, sem tudunk leállítani. Remények szerint a leállításból százmilliárdos nagyságrendben lehet megtakarítást elérni - véli a miniszter.

A drága autópálya-építés helyett az igények szerint gyorsforgalmi utat kell építeni, de mivel a közúthálózat nagyon lepusztult, elsősorban ennek a rendbetételére kell koncentrálni - mondta a tárcavezető.

Egy átfogó kormányzati energetikai stratégia is készülőben van, amelyik foglalkozik az energiafüggőség csökkentésével és az energiatakarékossággal is.

A Malévval kapcsolatban Fellegi szerint egyértelmű, hogy a jelenlegi feltételrendszer mellett nem lehet megoldani tartósan a légitársaság problémáit. Az országnak alapvető érdeke, hogy legyen nemzeti légitársaság. Két problémát kell ezek kapcsolatban megoldani: a pénzügyi helyzet rendezésén túl, a hosszú távú nemzeti légitársasági stratégia is kialakításra szorul. Ezek a tervek kiemelt sürgősséggel készülnek. A légiközlekedéssel önálló miniszteri biztos fog foglalkozni, akit hamarosan kinevezek - mondta a miniszter.

A vasút esetén is elkezdődött a stratégiák felülvizsgálata, itt is viszonylag hamar elkészül a terv. Az IMF delegációja és a minisztérium között már voltak megbeszélések - mondta a miniszter. A szárnyvonalakat - ahol lehetséges - újranyitja a kormány. A bezárási politika nem hozta meg a megtakarítást, ez az összeg a MÁV éves költségvetésének egy százalékát sem éri el.

A társaság költségvetésében komoly lyukak vannak, a pontos összeget június végén fogjuk látni. Tömeges elbocsátások ugyan nem lesznek, de bizonyos átalakítások megkövetelnek kisebb létszámcsökkentéseket - tette hozzá a miniszter.

Ezeket a pénzeket olyan pályázatokra viszi át a kormány, melyek segítik a gazdasági növekedést és a foglalkoztatottság bővülését - mondta a miniszter. Ezeken belül kiemelten támogatják azokat, melyek a hazai kis és középvállalatokat, az energiaracionalizációt, az alternatív energiaforrások feltárását segítik - tette hozzá.

A kormány eközben dolgozik az átszervezési terven is, ami nyár végére készül el. Ez segít a bürokrácia leépítésében és a pályázati idők lerövidítésében.

A körbetartozások problémájának megoldása érdekében is dolgozik a minisztérium a megoldásokon. Sok elképzelés van az egész fedezetkezelési rendszer átdolgozásától a finanszírozási, pályázati feltételek változtatásáig - például a közpénzből megvalósuló beruházások esetében a körbetartozás szankcionálható lenne a közbeszerzésekből történő kizárással.

Ugyan továbbra is sok a kérdés a szakpolitikai tervek körül, de folyamatosan dolgoznak a háttérintézmények és nyár végére elkészül a minisztérium összes szakterületi stratégiája - tette hozzá Fellegi.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

megalodon, 2010.06.21 18:48

Vitte,viszi és vinni fogja a közpénzt a Malév és a Máv.. Aki nem tud lefogyni az élete végéig cipelheti a 20 kiló zsírt..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

vazul, 2010.06.21 17:47

Nem értem, 8 évig mindenre azonnal volt jobbnál jobb ötletük, most meg csak hablaty-hablaty-hablaty ....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html