Lejár a benzines autók ideje

Néhány évtized múlva el kell tűnniük a városokból hagyományos üzemanyaggal közlekedő járműveknek, a távolsági áruszállításban pedig ismét a vasúté lesz a főszerep.
Diószegi József, 2012. november 8. csütörtök, 13:06
Fotó: Napi.hu

Az Európai Unió elvárásai szerint 2030-ra a felére kell csökkenteni a városi közlekedésben a hagyományos üzemanyagot használó autók számát, 2050-re pedig teljes ki kell vonni azokat - ismertette a Fehér Könyv célkitűzéseit Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára a X. Európai Közlekedési Kongresszuson, Budapesten. Magyarországon a városi közlekedés egyik legnagyobb kihívása a heterogén összetételű, jelentősen elöregedett járműpark cseréje. Jelenleg mintegy háromezer jármű vesz részt a helyi, városi közösségi közlekedésben, ezek átlagos élettartama 15 év, Budapesten viszont 18 év - mondta Völner, aki azt is hozzátette: a járműpark lecseréléséhez szükséges finanszírozási források élőtermetésének nehézsége mellett arra is megoldást kell találni, hogy a régiekhez képest az új járművek üzemeltetése 10-20 százalékkal drágább. Az  a kormányzati szándék, hogy a személyszállításban az egyéni közlekedés részaránya 65 százalék körül legyen, a közforgalmúé és a vasúté 15-15, míg a légi közlekedésé 5 százalék.

Völner szólt arról is, hogy egységes elektronikus jegyrendszer bevezetésének előkészítésén is dolgoznak, a közúton, a teherautók számára pedig 2013 júliusától kívánják bevezetni az elektronikus útdíj rendszert. Az ebből származó bevételek forrásai lehetnek a fejlesztéseknek. Az államtitkár ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a buszok és a személygépkocsik számára viszont továbbra is az e-matrica lesz érvényben. Az államtitkár azt is elmondta, hogy a következő időszakban összességében 50 milliárd forintot fordítanak a közlekedés biztonsági fejlesztésekre.

Schváb Zoltán, a fejlesztési tárca helyettes államtitkára pedig egyebek között arról szólt, hogy az említett Fehér Könyv szerint 2030-ra a háromszáz kilométer feletti közúti áruszállítások 30 százalékát, 2050-re pedig több mint felét vasútra vagy vízi útra kell terelni. A személyszállítás kapcsán pedig azt emelte ki, hogy a minisztérium tervei szerint a jövő év első felében kötik meg az érintett cégekkel (például a vasúttársaságokkal ) a közszolgáltatási szerződéseket, amelyek tíz évre szólnak majd. Schváb azt is elmondta, hogy a 2011/202-es menetrendi évben a magyar vasúti pályahálózat összes ráfordítása (az energiaköltség nélkül) 176,3 milliárd forint, ebből 165 milliárd köthető a  MÁV-hoz, 11,3 milliárd forint pedig a GySEV-hez.

Szepessy Kornél, a légi irányítást végző HungaroControl Zrt. vezérigazgatója pedig úgy fogalmazott, hogy a légi közlekedés az utóbbi tíz évben tömegközlekedéssé vált, ami viszont pozitív és negatív kihívásokat jelent azoknak a városoknak, amelyek indítják vagy fogadják a gépeket. A HungaroControl különböző intézkedésekkel igyekszik csökkenteni a különböző, például zajterheket. A társaság évente hatszázezer - le-vagy felszálló, illetve átszálló - repülőgép irányítását végzi. Idén várhatóan több mint 86 ezer repülőgép érkezik és indul a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy tavaly csaknem kilencmillió utas fordult meg a reptéren, s ez a trend - a Malév leállása ellenére - is folytatódik, s idén az első fél évben 4,7 millió utas jelent meg Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2012.11.08 17:02

Ebből megint az lesz, hogy fizethetünk majd mint a katonatiszt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bogyu, 2012.11.08 16:57

@Zodiakus: Épp mostanság emelték meg drasztikusan a kamionok vasúti tranzitját végző szerelvények pályahasználati díját. Naná, hogy ilyen feltételek mellett az osztrákok nem közlekedtetik ezeket - az egyébként jól kihasznált szerelvényeket.
Nem tudtak volna a díjemeléssel várni addig, amíg a használatarányos útdíjnak nevezett hatalmas sarc még az emelt pályadíj mellett is gazdaságossá teszi a kamionok vasúti szállítását?
Jó lenne már, ha a hatalom bebetonozását szolgáló újabb és újabb ötletek és intézkedések helyett végre a gazdaságra összpontosítanának.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2012.11.08 15:26

Gazdaságilag miért is éri meg a 20%-kal nagyobb üzemeltetési költség? (Miközben ma maga a jármű is 50-100%-kal kerül többe!!!)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Zodiakus, 2012.11.08 14:17

Nyugi,nyugi kedves Államtitkár Úr!2030-ra még sok-sok korszerütlen autó lesz az úton.És ez alól a tömegközlekedésés sem lesz kivétel.Ezt a vasútas,hajós bolondságokat már harminc éve hallom.És mennyien utaztatnak árút vasúton???Igazából kevesen.Mert közút kell kiszállítani a feladó helyhez,és szintén közút a célba juttatáshoz.A kettőközt meg hazánkban olyan rövid a távolság hogy nem érdemes oda-vissza pakolni.No,és hol van gyorsforgalmi vasútunk???Mert a hatvannal való zakatolás az messze nem az.És a folyók????Azok hogy állnak???Kotrás.állandó karbantartás van???Vagy még az ötvenes,hatvanas években készült eszközök állnak rendelkezésre???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2012.11.08 14:13

Halálra röhögöm magam - nem érdekes? Mi a jó b. istenről beszélek már 2007 eleje óta?? Hol a francban voltatok emberek?? A multik segge alá bújtok és alamizsnáért könyörögtök?? Ipari forradalom van halihó, észre kellene már venni ....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html