Tömegbalesetek az M1-esen

Összeütközött nyolc gépkocsi szombat kora délelőtt az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 35-ös kilométernél - írja a katasztrófavédelem.
Szász Péter, 2019. október 26. szombat, 09:11
Fotó: Getty Images - A kép illusztráció

A helyszínre a tatabányai hivatásos tűzoltók érkeztek ki, akik négy autót áramtalanítottak - írják.

Később a sztráda Vásárosnamény felé vezető oldalán a 39-es kilométernél hat gépkocsi ütközött. A balesethez az aszódi katasztrófavédelmi őrs hivatásos tűzoltói érkeztek ki, akik áramtalanították a járműveket.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

ilsi, 2019.10.26 09:59

Hát sosincs vége? 10 HALOTT ÉS 76 SÚLYOS SEBESÜLT A HOSSZÚ HÉTVÉGEN (2019. aug. 17)
- és csak vállvonogatás. Ha ez időben és térben egyszerre, egy helyen történne, az egész társadalom fölhördülne. De mivel ez pontszerűen, ?szépen? elosztva következik be, napirendre térünk fölötte. Autózás: fél lábbal a börtönben, fél lábbal a kórházban. Az élet költségei ? mondja a német autóipar. Emberek kényszerülnek kerekes székekbe ? jöhet az akadálymentesítés és a támogatás. Klaus Meyer-Abich, német filozófus: Az állam, mint harmadik szereplő (az autóipar és a sofőr után), minden évben megszervezi a tömeggyilkosságot. A tempólimit-viták is szép csendben elhalnak.

LEGYEN SEBESSÉGKORLÁTOZÁS A NÉMET AUTÓPÁLYÁKON?
A közlekedés-pszichológus, Bernhard Schlag, ésszerű tempólimit vitát indítana. Az Autobahn-ok azt a csalóka érzést keltik, hogy 250 km/h is biztonságos. ?Freie Fahrt für freie Bürger?? Szabad polgárok ? szabad száguldás? Németországban (No.-ban) dúl a vita. Bernhard Schlag a drezdai műegyetemen a közlekedésviselkedés pszichológiáját kutatja, továbbá a viselkedés- és a hozzáállás-változtatásokat, innovációknál és technikai lehetőségeknél.
ZEIT ONLINE (ZO): Schlag úr, mi motiválja az autóvezetőket, hogy tiltakozzanak a sebességkorlátozás ellen?
BERNHARD SCHLAG (BS): No.-ban nyilvánvalóan egy szokásjog vert gyökeret, miszerint mindenki hajthat olyan gyorsan, amennyire csak lehet. Semmi korlátozás. Némelyek ezt az amerikai fegyvertartással hasonlítják össze. Ez döbbenetes és problémás is egyben. Meglepő, hogy ezek az emberek külföldön betartják a sebességkorlátozást, bár néhol ez még 130 km/h-nál is alacsonyabb (Svájc). Ám abból kell kiindulni, hogy ezek a sofőrök félnek az ottani magas büntetésektől és nem a belátás fékezi őket. No.-ba érve aztán rálépnek a gázra.
ZO: És ez miért probléma?
BS: A politika olyan sokáig várt a sebességkorlátozással, hogy ezt ma jóval nehezebb lesz bevezetni. Itt olyasvalami hat, amit mi, pszichológusok, kedvezőtlen framingnak mondunk. Egy nyereségről is beszélhetnénk az összlakosság számára, de az autósok is 130 km/h-nál kevésbé feszülten vezetnének, mint 200 km/h-nál. Sajnos, No.-ban a tempólimit-vita nem ilyen pozitív kontextusban folyik, annak ellenére, hogy ezt sokkal ésszerűbb bevezetni, semmint a gyorshajtás szabadságát védeni.
ZO: Milyen előnyeit látja egy általános sebességkorlátozásnak?
BS: Az átlagsebesség csökkentése bizonyítottan kevesebb balesethez vezet, főleg személyi sérüléseknél, vagyis kevesebb ember halna meg az autópályákon.
ZO: Mekkora lenne a hatás?
BS: Egy svéd kolléga kimutatta, hogy 5%-os sebességkorlátozás 10%-os baleset-csökkentést hozna, személyi sérüléseknél, és 20%-kal kevesebb elhalálozást. Az ellenoldal érve, miszerint az autópályákon amúgy is kevesebb a baleset, mint az országutakon, nem ok a tétlenségre. Túl sok ember hal meg így, ezt jelentősen vissza lehetne venni.
ZO: Aki kétszázzal repeszt a sztrádán, az is ? fölteszem ? biztonságban akar céljába beérni. Ezek a gyorshajtók nem látják a veszélyt? /ökobetyár/
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html