A Európai Bíróság ítéletében az Európai Közösség és Magyarország között létrejött, a "Tokaji" nevet földrajzi utalásnak minősítő, ezáltal a tokaji boroknak védelmet biztosító megállapodás alapján készült törvényt előírásait erősítette meg. Ez a jogszabály 2007. márciusi hatállyal megtiltja, hogy a tokaji termelőkön kívül más is használja ezt a nevet. 

A szóban forgó törvényt olasz gazdák támadták meg az EB előtt, mint ma kiderült, sikertelenül. Az olaszok azt szerették volna elérni, hogy Tocai fruilano boruk is részesüljön védelemben, ám az EB a keresetet elutasította mondván, hogy magyar Tokaj földrajzi megjelöléssel szemben a Tocai friulano csak egy szőlőfajta, így vonatkozik rá a tilalom. A mostani döntés értelmében tehát csak a tokaji hegyvidéken termő szőlőből előálított bor esetében lehet használni a Tokaji márkanevet.

 

Siker a szakmáé, a diplomáciáé és a Magyar Szabadalmi Hivatalé

 

Martinkó Ferenc, a Tokaji Hegyközségi Tanács elnöke a NAPI Online-nak elmondta: örömmel értesült a Magyarország számára kedvező döntésről, ami megfelelő hivatkozási alap lehet a Tokaji névre szintén pályázó országokkal szemben. Az elmúlt időszakban ugyanis szerb, albán, ukrán, orosz gazdák mellett az amerikaiak és az ausztrálok is jelezték, hogy nekik is van "tokaji" boruk, amire szeretnének névvédelmet kérni - fogalmazott Martinkó.

Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkárhelyettese szerint a mai döntés jogbiztonságot jelent. A határozat alapján Magyarország a biztos siker reményében léphet fel a nevet jogosulatlanul használók ellen. Horváth kiemelte: a "győzelemben" rendkívül fontos szerepet játszott az ágazat illetékesei és a diplomaták mellett a Magyar Szabadalmi Hivatal, amely rendkívül keményen lépett fel a Tokaji márkanév mellett.

 

A fogyasztók érdekét szolgálja 

 

Az EB-határozat egyértelműen a fogyasztók javát szolgálja - hangsúlyozta Horváth. A 2007-től kezdve ugyanis a Tokajit vásárlók bízhat abban, hogy a méltán világhírű bort vásárolja meg. Az EB indoklásában utal arra, hogy a tilalom célja, hogy fogyasztó pontos információt kapjon szolgáltasson az érintett termékekről, ugyanakkor védelmet biztosítson a termelőknek.