A nagy német autógyártók leállították a termelést néhány hétre, ezért a beszállítóknak is ugyanezt kellett tenniük - mondta a Financial Timesnak (FT) Mersich Gábor, a Nemak Győr Kft. pénzügyi igazgatója abban a riportban, amely a kelet-közép-európai beszállítóipar helyzetét tekintette át. A vállalat alumíniumöntvények gyártásával foglalkozik, és a kényszerleállás miatt 180 alkalmazottját, a dolgozók ötödét volt kénytelen elbocsátani. Persze nem a Nemak Győr az egyetlen cég, amely megérzi a második világháború óta nem látott németországi gazdasági recessziót.

A rövid távú hatások más országokban is látványosak: a cseh és a lengyel beszerzési menedzserindex, amelyet a gazdasági növekedés jó előrejelzőjének tartanak azt mutatja, hogy a feldolgozóipar májusban továbbra is zsugorodott. Azok a beszállítók, amelyek szoros kapcsolatban vannak a német autóiparral, csak a kapacitásuk 45 százalékán működnek - derül ki a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet korábbi felméréséből. Az FT megemlíti a debreceni BMW-beruházás elhalasztását, illetve azt, hogy a szlovák autóipar áprilisban csak 2019. áprilisi teljesítményének 18 százalékán termelt. Helyi beszámolók szerint a legtöbb üzemet egyszerűen bezárták egy hónapra.

Feltámad-e?

Kelet-Közép-Európában nagy kérdés, hogy visszatér-e az autógyártás termékei iránti kereslet, ez főként Csehországot, Magyarországot, Lengyelországot és Szlovákiát érinti, de a románok sem lehetnek nyugodtak - mondta Dan Burcsa, az UniCredit Kelet-Európával foglalkozó vezető elemzője. Ennek szellemében a bécsi WIIW gazdaságkutató intézet Szlovákiában 9, Romániában 7, Magyarországon 5,5 százalékos gazdasági visszaesésre számít.

Ezekben az országokban a koronavírus-járvány nagyon hasonló következményekkel járt. Ezt megelőzően elég jól muzsikáltak és a járványra gyorsan reagáltak, ezért a gazdasági gondok elsősorban kívülről érkezhetnek - magyarázta Richard Grieveson, a WIIW igazgatója. Lengyelország eltér ettől a mintától, mivel a régióban egyértelműen ez a legnagyobb belső piaccal rendelkező ország. Ennek köszönhetően az osztrák intézet szerint csak 4 százalékos GDP-csökkenést vár idén.

Hosszú hatás

A válság hatása biztosan kitart 2020-ban, és valószínűleg még 2021-ben is, csak remélni lehet, hogy nem lesz olyan mély, amilyenre most számítunk - mondta Marek Gorski, a lengyel Ergis műanyagipari vállalat felügyelőbizottságának elnöke. Ennek cégnek ötödével csökkent a németországi bevétele. Az elmúlt 30 évben Németország vált a legtöbb szektor legnagyobb exportpiacává, ezért ha ott bármi negatív történik azt itt erősen érezni - tette hozzá.

A legfrissebb gazdasági mutatók szerint a német üzleti aktivitás javulni kezdett, például az építőipar életjeleket mutat, és a kormány gazdaságösztönző programja, amelynek összege eléri a GDP 35 százalékát, akár egy V alakú kilábalást is lehetővé tehet. Fontosabb azonban az egyik hosszú távú következménye a gazdasági válságnak.

Az FT cikke szerint Kelet-Közép-Európa akár a nyertese is lehet a mostani nagy összeomlásnak, a német vállalatok ugyanis úgy gondolhatják, hogy lerövidítik beszállítási láncaikat, igyekeznek függetleníteni magukat a kínai alkatrészbeszerzésektől. Grievenson szerint ezzel azzal járhat, hogy a régióba telepítenek át bizonyos tevékenységeket. A közelség fontosabb szemponttá válhat, mint korábban, amit a régiós országok az előnyükre fordíthatnak, ha kormányaik kellően szemfülesen viselkednek. A szakértő szerint ez mindenképpen megtörténik, a kérdés az, mekkora gazdasági aktivitás települhet át a Távol-Keletről Kelet-Közép-Európába.