Bár az év első hét hónapjában a Németországba exportáló magyar cégek jórészt ki tudták használni a legjobban teljesítő ottani ágazatok, köztük a járműipar növekedését, az innen származó német import lényegesen lassabban bővült, mint a térség más országaiból érkező áruk forgalma - írja a Figyelő. Miközben számos régiós ország immár a 2008 első felében mért szintet is érdemben meghaladta, nálunk még mindig 8 százalékos elmaradás mutatkozik. Mindez arra utal, hogy csökken Magyarország piaci részesedése, ami versenyképességi kérdéseket is felvet - nyilatkozta a hetilapnak Dirk Wölfer, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetője. Jó hír ugyanakkor, hogy miután a német gazdaság talpra állása elsősorban az ország exportjának, azon belül is a gépgyártásnak, a járműiparnak, az elektronikai és vegyiparnak köszönhető, idehaza is e szektorok szereplőinek jut a lendületből. Ez - véli Wölfer - kedvezően hathat a hazai gyártási vertikum alsóbb szintjeire is, ahol fokozatosan érezhető lesz majd a tovagyűrűző hatás, tehát nem csak egy pár nagy exportáló profitál majd a növekedésből. Az egri ZF Hungária Kft. vezérigazgatója szerint bár a cég exportja egyértelműen megélénkült, egyre nagyobb gondot okoz, hogy az elmúlt másfél évben a kisebb beszállítóik pénzügyileg meginogtak, és most nem kapnak banki segítséget a talpra álláshoz. Ulrich Diller szerint több kisebb beszállítójuk helyzete annyira súlyos, hogy állami beavatkozásra lenne szükség, máskülönben a német fellendülést csak korlátozottan tudják majd kihasználni. A Bosch szintén azt tapasztalta, hogy a beszállítói köre nagyon megszenvedte az elmúlt másfél évet.