A parlament szerdán kezdi meg a 2012-es költségvetés vitáját, amely a kormányzati kommunikációs keresztségben az "országvédelmi költségvetés" címet kapta. A törvényjavaslat indoklása szerint a jövő évi büdzsé elsődleges célja "az euróválságtól való elszakadás", ezt követően a nyugdíjalap "rendbetétele", valamint az Egészségbiztosítási Alap rendbetételének megkezdése. Valószínűleg ezeket hangsúlyozza majd vitaindítójában Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter. Holott a 2012-es büdzsé inkább a kétségbeesett kapálózás költségvetése: a kormány deklarált célja ugyanis, hogy az áht idei és jövő évi hiányát a bűvös maastrichti három százalék alatt tartsa. Magyarország ellen 2004-es uniós tagságának kezdete óta túlzottdeficit-eljárás folyik − mivel az elmúlt hét évben egyszer sem sikerült a deficitet a limit három százaléka alá szorítani. A sorozatos deficittúllépés után 2012-ben már nem lehet kifogás, ha a magyar kormány elvéti a 2,5 százalékra belőtt hiánycélt, ekkor az Európai Bizottság szankciókat alkalmazhat ellene. A jelenlegi gazdasági környezetben pedig a német−francia duó vezetésével Brüsszel várhatóan nem tétovázik, hogy az euróválság kellős közepén ilyen döntést hozzon. A büntetés az uniós támogatások csökkentése lehet − ezt pedig az Orbán-kormány érthető okokból el kívánja kerülni, e pénzektől várja ugyanis a magyar gazdaság növekedésének beindítását.
2,5 százalékos hiány - mindenek előtt
A kormány sok mindent − ha nem is mindent − megtesz annak érdekében, hogy a kiadásokat csökkentse és a bevételeket növelje. A kiadások visszavágásánál azon nem produktív ágazatokra fókuszált a kabinet, amelyek nem segítik a gazdasági növekedést − magyarázta a múlt héten Banai Péter Benő, az NGM helyettes államtitkára a költségvetési bizottságban. Banai e kiadások közzé sorolta az államigazgatási és szociális kiadásokat is. A kormány törekvései azonban felemásan sikerültek: a költségvetési szervek kiadásai tíz százalékkal nőnek − ugyanakkor a szociális kiadásokat befagyasztják vagy csökkentik. A parlament már döntött a munkanélküli ellátások jelentős mérsékléséről − az így megspórolt 70 milliárd forintból a közmunkaprogramot bővítik, ami a kormány gazdaságpolitikájának másik pillérét, a foglalkoztatás növelését hivatott előmozdítani.
A kabinet ugyan tagadja, de a jövő évi hiánycél csak jelentős bevételnövelő intézkedésekkel teljesíthető − ez is a hiánycél bármi áron való elérését igazolja. A kormányzat ugyan nem lépett át a saját árnyékán és nem adja fel a 16 százalékos egykulcsos adó ideáját, ám a bevételi kényszerek miatt részben fenntartja a félszuperbruttó rendszerét, miközben kivezeti az adójóváírást a rendszerből, ez az alsó jövedelmeknél hozhat jelentős többletbevételt. De itt van a mindenkit egyaránt sújtó áfaemelés, amely a kormány szerint 150 milliárddal növeli a bevételeket, vagy az autósokat sújtó intézkedések sorozata: a baleseti adó 30 milliárdos terhet rak erre a rétegre, nem számolva a jövedéki adó emelésével. A kormány kiterjeszti a chipsadónak nevezett népegészségügyi adót is, amely az egészséges táplálkozásra nevelés ürügyén már érdemi adóbevételi forrássá kezdi kinőni magát, hisz a tervek szerint innen 27 milliárd forintnak kellene befolynia 2012-ben.
A kormány a tartalékokban bízik
A tervek komoly szépséghibája, hogy a kormány büdzséje 1,5 százalékos gazdasági növekedésre épül, miközben a piaci elemzők többsége már csupán 0-1 százalékot vár, sőt egyre többen elképzelhetőnek tartanak egy negatív előjelű értéket is 2012-re. Banai − nála magasabb rangú kormányzati képviselő szeptember 30-a, vagyis a költségvetés benyújtása óta nem szólalt meg − szerint a költségvetés jelentős tartalékainak köszönhetően a 2012-es 2,5 százalékos hiánycél félszázalékos gazdasági növekedéssel még elérhető, azaz rendkívüli intézkedésekre csak ennél kisebb növekedés esetén lesz szükség.
A költségvetés vitája várhatóan nem hoz nagy meglepetéseket − hacsak a kormány nem áll elő ilyen javaslattal. A Fidesz-frakció már a múlt héten jelezte, hogy érdemben nem kíván foglalkozni az ellenzéki pártok alternatív költségvetési javaslataival. Ugyanakkor elég csak az idei büdzsére gondolni, amit eddig törvénymódosítással több ízben is korrigált a Fidesz-többségű parlament. A világgazdasági válság 2008-as "kitörésekor" pedig a MSZP vezette kormány volt az, amelyik a büdzséjavaslat beterjesztését követő héten teljesen újraírta a várható makropályát − ezért nem zárható ki, hogy a kormány még a vita alatt előáll nagyobb lélegzetű módosításokkal A tervek szerint a költségvetés fő számait − vagyis a minisztériumok kereteit és a hiányszámokat − november végéig fogadják el képviselők, és a mai tervek szerint december közepén születhet meg a 2012-es költségvetés.
2010 | 2011 | 2012 | |
GDP növekedése | 1,2 | 1,9 | 1,5 |
GDP értéke (milliárd forint) | 26 748 | 27 947 | 29 111 |
GDP-deflátor (%) | 2,9 | 2,6 | 2,6 |
Fogyasztói árak | 4,9 | 3,8 | 4,2 |
Háztartások fogyasztása | −2,2 | 0,5 | 0 |
Közösségi fogyasztás | −5,6 | −2,0 | 3,2 |
Belföldi felhasználás | −1,1 | 0,4 | 0,6 |
Export | 14,1 | 8,8 | 8,4 |
Import | 12,0 | 7,7 | 8,1 |
Folyó mérleg egyenlege (Mrd euró) | 2,0 | 2,6 | 4,0 |
Forrás: költségvetési törvényjavaslat |