Egy friss statisztikából kiderül, hogy az elmúlt évek 10 legutóbbi középszintű matekérettségi feladatai közöl a legtöbb pontot erő témakör a valószínűségszámítás volt, ezzel átlagosan 13,4 pontot lehetett szerezni a maximálisan elérhető 100-ból. A második legtöbb pontot erő téma a számtani és mértani sorozatok volt, ez dolgozatonként átlagosan 10,4 pontot ért. A következő három helyen elég szoros versenyben van három nem igazán népszerű témakör. A teljes listát itt találja meg.

Az utóbbi évek tapasztalatai alapján jól kivehető trendek látszanak a középszintű matekérettségi feladatoknál. Az egyik ilyen trend, hogy minden évben stabilan tartja magát három témakör. A vizsgált feladatlapokon többnyire a legtöbb pontot erő témakör a valószínűségszámítás volt, ezzel átlagosan 13,4 pontot lehetett szerezni a maximálisan elérhető 100-ból. A második legtöbb pontot erő téma a számtani és mértani sorozatok volt, ez dolgozatonként átlagosan 10,4 pontot ért. Ezek helyes megoldása már önmagában 30 pontot jelent, ami egy erős kettest ér a diákoknak - állítja a statisztikát készítő Mosóczi András egyetemi óraadó, a mateking.hu alapítója.

Egyre gyakoribbak a függvényes feladatok, szinte mindig van lineáris függvény, és valamilyen másfajta függvény is. Ezzel egyidőben jóformán teljesen eltűntek a trigonometrikus és logaritmikus egyenletek, amelyeknek hadat üzent a közoktatás és ki is kerülnek a középszintű tananyagból. Nem tűnnek el viszont a trigonometria segítségével megoldható geometriai feladatok. A szinusz és koszinusz benne marad az új matematika tantervekben és az érettségin is sokat ér, átlagosan 8,9 pontot. Két témakörre oszthatóak fel ezek a típusú feladatok, az egyik a derékszögű háromszögekkel kapcsolatos rész, a másik pedig az általános háromszögekkel foglalkozó.

Nagy kérdés a szinte minden diák által mérsékelten kedvelt témakör, a koordinátageometria sorsa. Ez jelenleg még a sokpontos feladatok között szerepel, átlagosan 8,6 pontot értek az elmúlt 10 középszintű érettségiben, ám ez a témakör is megkapta a selyemzsinórt. Kérdés tehát, hogy a mostani érettségiben figyelembe veszik-e a feladatok összeállítói, hogy pár év múlva már szinte teljesen eltűnnek ezek a típusú feladatok, vagy még utoljára kiélik magukat és betesznek néhány sok pontot érő feladványt.

A hátralevő kevés időben nagyon fontos, hogy a diákok már főleg csak olyan feladatokon keresztül gyakoroljanak a matekérettségire, amelyek az elmúlt évek tapasztalatai alapján évről évre biztosan felbukkannak. Ebben most számos online felület is segíti őket.