Még könnyebb lesz jogsit szerezni

Január 1-jétől 21 helyett már 18 éves kortól meg lehet szerezni a C kategóriás vezetői engedélyt belföldi forgalomra, hamarosan módosítják az erre vonatkozó rendeletet - mondta Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára az állami tévében.
MTI, 2015. december 11. péntek, 21:01
Fotó: MTI/AP

A kormány most azért vizsgálta felül a teherautó jogosítvány megszerzésének korhatárát, mert a fuvarozó szakmában nagy munkaerőhiány van, ami már az ágazat versenyképességét gátolja. A közúti teherfuvarozás az ország egyik legsikeresebb szolgáltatás exportja, Magyarországon a GDP 6 - míg európai szinten csak 2,5 - százalékát adja.

Még 2013 előtt 18 éves kortól lehetett 3,5 tonna feletti teherautót vezetni, akkor azonban az unió 21 évre emelte a C kategóriás, és 24 évre a D kategóriás (autóbusz) vezetői engedély megszerzésének korhatárát. A gépjárműképzési irányelv ugyanakkor 18, illetve 21 éves kortól engedélyezi a jogosítványszerzést. A legtöbb állam óvatos módon a magasabb korhatárt alkalmazza, de most már három-négy tagállam belföldi használatra hároméves csökkentést kért, ezt tette most Magyarország is - mondta Becsey.

A munkaerőhiány oka, hogy 2013 óta a fiatalokat elszívták a munkaerőpiac más ágazatai, mielőtt elérték volna a C vagy D kategóriás jogosítvány megszerzéséhez szükséges korhatárt vagy elmentek külföldre. A szaktárca ezért szeptemberben Violeta Bulc közlekedésért felelős biztoshoz fordult, aki jelezte, a kedvezőbb elbírálást Magyarországnak is megadja. Magyarország a hozzájárulást kifejezetten belföldi forgalomra kérte. A helyettes államtitkár szerint ez önmagában nem tudja megoldani az ágazat hatalmas munkaerőhiányát, de a korhatár hároméves leszállítása 15-20 ezer új munkaerőt be tud hozni pótlásként, ki tudja egészíteni a hiány felszámolására a képzés terén tett kormányzati intézkedést.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gadam0114, 2015.12.12 08:23

Szerény véleményem a következő a témában, a 18 éves korhatár bevezetése politikai cél, nem más. Jelenleg 6000 jogosítványt fog támogatni az állam. Mi fog történni ? Megcsinálják a jogosítványt , elmennek a waberershez dolgozni. Ott tanulmányi szerződés vagy gyakorlati idő keretében, fognak keresni belföldön max havi .80 ezret ezek a gyerekek. De aki nyergesre csinálja meg állami támogatásból hasonló feltételekkel 2 évig ki lesz szolgáltatva egy magyar cégnek. De vissza terve a waberershez, kaptak 600 új kamiont állami támogatásra pár éve, most a sofőröket intézi az állam, útdíjat nem fizetnek, mert stratégiailag fontos cég, ami mas cégnek havi több száz ezer forint kamiononkent. Az üzemanyagot olcsóbban kapja, -30% al a MOL-tol. Es akkor versenyezzen velük a többi cég ? Lehetetlen kérem szépen ! Ja elektronikus közúti rendszer, akinek nincs két éves a vállalkozása fizet érte, hol van a kezdő es kis vállalkozások támogatása? Elképzelem ahogy egy 18 éves C jogsival teherautót vezet, a kis boltoknal lerakodaskor pakol, es napi nehány tonnát átmozgat. Csak gratulálni tudok, aki ki találta, 18 évesen meg az autóhoz sincs tapasztalata az embernek. Es nem beszélve arról, aki netalán leszenvedi azt a pár evet, utana megy külföldre, itthon belföldön keres 100 ezret. Elmegy tapasztalattal egy nemet céghez, ott meg 2000 eurót. De nem ártott volna megkérdezni legalább pár olyan embert aki dolgozott ebben a szakmában. Illetve a magyar berek amugy is alacsonyak, bar magasnak tűnhet a havi 300 ezer forint, de 4-5 hétig kamionba el az ember. Gyakori itthoni cégeknél a túl vezetés megkövetelése. Ez a döntés lejjebb foglya nyomni a béreket. Meg több tapasztalt sofőr fog külföldi céghez menni, mert jobbak a feltételek, minden hetvegen telephelyre beviszik őket, tehát 2-3 estet agyba töltenek, a bérezés többszörös alapjában véve is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html