A Budapestet elkerülő V0-ás vasútvonal megvalósításáról írt alá szándéknyilatkozatot Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Jüan Li, a Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója pénteken Budapesten a Palamentben. Jelenleg több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-ás vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg; a témát április 18-án Pekingben is megvitatják - mondta Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára.

A keleti nyitás stratégia egyik fő célja, hogy a távol-keleti áruk jelentős része Magyarországon keresztül jusson el Nyugat-Európába - hangsúlyozta Szijjártó, aki szerint, ha a V0-ás vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában. A magyar vasúti hálózat sugaras szerkezete, Budapest központúsága nem teszi lehetővé, hogy a tehervonatok versenyképes idő alatt átjussanak az országon kelet és nyugat irányban - fejtette ki. Jelenleg 4-5 napot vesz igénybe a tehervonatok áthaladása Magyarországon, és ezt az időt szeretnék 1 napra csökkenteni a versenyképesség érdekében. Ehhez olyan vasútvonal megépítésére van szükség, amely lehetővé teszi, hogy a tehervonatok ne várakozzanak Budapest szűk áteresztő képessége miatt - jegyezte meg.

Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a kormány márciusban döntött a Budapestet délről elkerülő V0-ás vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest-Szolnok és a Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalakat köti össze. A terv 113 kilométer hosszú, két vágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna. A V0-ás vasúti körgyűrű úgy nyeri el igazi értelmét, ha a magyar-ukrán határon lévő záhonyi logisztikai központot is felújítják, hogy a keleti áruk a lehető leggyorsabban tudjanak belépni az ország területére - mondta az államtitkár, aki szerint ezzel a V0-ás beruházással a nemzetgazdaság komoly előnyöket realizál, mert jelentős munkaerő hatása lesz, gyorsul és kiszámítható lesz a vasúti áruszállítás, bevételnövekedést hoz a vasúttársaságnak a pályahasználati díjból, a budapesti elővárosi vasútvonal leterheltsége csökken, ezzel a személyszállítás ütemezett menetrendjét tovább lehet fejleszteni. A tervek szerint a jövő év tavaszán megkezdik a kivitelezési munkákat, és ez esetben 2017-re elkészül a vasútvonal és a nemzetgazdaság szolgálatába tud állni - fejtette ki az államtitkár.

Jüan Li elmondta, hogy vállalatuk komoly vasútépítési tapasztalattal rendelkezik, és a MÁV szakembereivel közösen azon vannak, hogy minél előbb megkezdődjenek a munkák. A Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: mindent megtesznek azért, hogy a finanszírozási háttér adott legyen, a kínai és a magyar fejlesztési bankok között létrejöjjön az erről szóló megállapodás.