Business Talks '24
Üzleti konferencia
Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!
jegyét most.
A recesszió megszűntével 2014 közepén - egy alkalommal akár kiugrónak is nevezhető - 3,8 százalékos negyedévi GDP növekedést számított a KSH. Ez a kedvező adat azonban európai uniós források sajátos és az első félévre eső kihasználásából, valamint az év elejétől végrehajtott erőteljes választási költségvetés növekvő forrás-felhasználásából származott. A Policy Agenda egy évvel ezelőtt még 2 százalékponttal alacsonyabbra becsülte a 2014-es éves növekedést, de most erőteljesebb növekedést, 2,9 százalékos éves bővülést valószínűsít, amely jövőre - számos bizonytalansági tényező miatt - 2 százalékra mérséklődhet. Problémákat okozhat a szomszédunkban zajló, akár háborús konfliktusba forduló ukrán-orosz viszály.
A "választási" gazdaságpolitika hatására 2014 elejétől a tervezettnél jóval kedvezőbben alakult a növekedés. Az év második felére azonban várhatóan megtorpan az ipari és a kereskedelem bővülése. Egyedül az építőipar mutatói maradhatnak szépek, főként a költségvetési pénzek hatására - vélik a kutatók.
Kamatemelésre kényszerülhet az MNB
A monetáris politika továbbra is bizonytalan. A lejáró adósságok megújítása, a forint árfolyamromlásának folyamata és így a devizaadósoknak okozott kár egyértelműen kamatemelési lépéseket válthat ki. Ezt fokozza, hogy 2015-ben már elképzelhető egy, akár 320-325 forintos euróig romló árfolyam kialakulása is.
A várhatóan gyorsuló fogyasztói áremelkedés miatt az MNB monetáris tanácsa (MT) kamatnövelő periódusra kényszerülhet. Az MNB számára pedig hasznosabb lenne a várható veszteségei miatt a mostani - részben árfolyamnyereségéből adódó - profitjának tartalékolása. Az infláció radikális, több hónapja tartó csökkenése, nulla százalék körüli szintje - a költségvetési bevétel-kiesés mellett - megzavarja a normális piaci keresleti-kínálati viszonyokat - vélik a kutatók.
Hol van a tartós növekedés?
A Policy Agenda szerint a kormány az ötödik éve folytatott fiskális politikájával még mindig csak a túlzott deficit eljárás megszüntetését tudta elérni, de nem teremtette meg a gazdaság növekedésének alapjait. A hitelprogramok ellenére sem indultak a későbbiekben fenntartható növekedést biztosító beruházások. Mivel a kormány a fiskális lépései során túlzott forráskivonást hajtott végre, folyamatosan rontotta a vállalkozások és a lakosság teherbírását.
A 2014-re tervezett hiány mértékét is újra emelte, de ezt is csak további "szigorító csomaggal" lehet majd teljesíteni, érezhető a "választási kiadások" okozta túlterhelés. A hiány leszorítása 2015-ben minden bizonnyal fokozottabban nehéz lesz.
A jelenlegi gazdaságpolitika változatlanul kiszámíthatatlan, és a gazdálkodással kapcsolatos biztonság hiánya változatlanul mind a hazai, mind a külföldi tulajdonú vállalkozások számára növekedést gátló tényező. A kormány jelentős, a későbbi években megoldhatatlan terheket okozó államosításai ostorcsapásszerűen és negatívan hatnak majd vissza két-három év elteltével a gazdaság működésére.
Jövőre a lakossági fogyasztás már nem bővül érezhetően. A piaci áremelkedéseket a tervezett újabb rezsicsökkentés már nem tartja majd alacsonyan, a fogyasztói árváltozások mértékét 2 százalék körülire becsli a kutatók. Így a reáljövedelmek 1-1,2 százalék körüli növekedése a kiskerforgalomban 1,5 százalék körüli, a fogyasztásban pedig 1,4 százalékos bővülést eredményezhet - véli a Policy Agenda.
2014 | 2015 | |
GDP | 2,9 | 2,0 |
Belföldi felhasználás | 1,1 | 1,6 |
Lakossági fogyasztás | 1,7 | 1,4 |
Közösségi fogyasztás | 1,8 | 0,2 |
Beruházás | 0,1 | -0,1 |
Export | 5,9 | 4,9 |
Import | 6,2 | 5,1 |
Külkeregyenleg (milliárd euró) | 7,0 | 6,9 |
Folyó fizetési és tőkemérleg egyenlege (milliárd euró) | 6,6 | 6,2 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege (GDP %-ában) | 3,9 | 3,5 |
Fogyasztói árindex | 0,2 | 2,6 |
Bruttó átlagkereset | 3,2 | 3,5 |
Munkanélküliségi ráta (éves átlag, %) | 8,7 | 8,2 |
Államháztartási egyenleg (ESA, a GDP %-ában) | -2,9 | - 3,0 |
Jegybanki alapkamat alakulása (év végén, %) | 2,1 | 3,0 |
Forrás: Policy Agenda |